7 کار جالب که با سنسور LiDAR آیفون پرو می توانید بکنید

به گزارش وبلاگ هوشمند، تعدادی از مدل های رده بالای آیفون و آیپد در ماژول دوربین خود از سنسور LiDAR بهره می برند. این سنسور امکانات جالبی را برای اسکن سه بعدی محیط به ارمغان می آورد که از آن می توانید برای انجام کارهای مختلف بهره ببرید. در ادامه به 7 مورد از کارهای جالبی که می توانید با این سنسور انجام دهید، می پردازیم.

7 کار جالب که با سنسور LiDAR آیفون پرو می توانید بکنید

سنسور LiDAR چه کارهایی را انجام می دهد؟

LiDAR مخفف Light Detection And Ranging (آشکارسازی نور و پیمایش) است و از آن به عنوان اسکنر لیزری سه بعدی و دیگر اصطلاحات این چنینی هم یاد می گردد. اساس این تکنولوژی مبتنی بر تابش امواج نوری به سطوح مختلف و اندازه گیری زمان بازتاب این امواج است که این کار برای معین شکل و فاصله آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

روی هم رفته عملکرد آن مشابه فناوری رادار است، اما LiDAR با بهره گیری از تجهیزات کوچک تر می تواند اسکن های دقیق تر و واضح تری را ارائه دهد. سنسور LiDAR دقتی در حد نانومتر دارد ولی رادار از آنتن هایی استفاده می نماید که به علت بهره گیری از امواج رادیویی، فرکانس های بسیار بالاتری را ایجاد می نمایند.

سنسور LiDAR با بهره گیری از اپلیکیشن های موجود برای آیفون یا آیپد، می تواند از اشیاء اطراف شما تصاویر سه بعدی ثبت کند. بعضی از اپلیکیشن های کلیدی آیفون، مانند اپلیکیشن Camera، از این فناوری برای کارهای دیگری استفاده می نمایند.

در حال حاضر فقط آیفون 12 پرو و پرو مکس، آیفون 13 پرو و پرو مکس، آیپد پرو 11 اینچی (نسل دوم و سوم) و آیپد پرو 12.9 اینچی (نسل چهارم و پنجم) از سنسور LiDAR بهره می برند. اگر به ماژول دوربین این گجت ها دقت کنید، می توانید یک نقطه کوچک سیاه رنگ را مشاهده کنید که همین سنسور LiDAR است.

1. اسکن سه بعدی از مکان هایی که دوست دارید

بیشتر افراد انواع و اقسام عکس ها را برای ثبت خاطرات نگه می دارند. اما فرض کنید به جای عکس های قدیمی از خانه کودکی یا مکان هایی که از آن ها خاطرات خوشی دارید، بتوانید اسکن سه بعدی این مکان ها را ثبت کنید. به لطف آیفون یا آیپد مجهز به سنسور LiDAR، به راحتی می توانید چنین کاری را انجام دهید. ثبت یک اسکن سه بعدی که بتوانید به گوشه و کنار آن نگاه بیندازید، بسیار مجذوب کننده تر از تعدادی تصویر و ویدیوی دو بعدی است.

با بهره گیری از اپلیکیشن هایی مانند Polycam، RoomScan LiDAR و Canvas: Pocket 3D Room Scanner این کار امکان پذیر می گردد. بسیاری از این اپلیکیشن ها رایگان هستند ولی معمولا با پرداخت مقداری پول، امکانات بیشتری را ارائه می دهند و محدودیت های مختلف برداشته می گردد. در ادامه می توانید فرایند اسکن سه بعدی به وسیله اپلیکیشن Polycam را دیدن کنید.

2. می خواهید خانه خریداری کنید یا دکوراسیون را عوض کنید؟ ابتدا اسکن کنید

ثبت اسکن سه بعدی از اتاق یا خانه برای کارهای مختلفی مثمر ثمر واقع می گردد. اگر در حال حاضر در پی خرید یا اجاره کردن یک خانه هستید، اسکن سه بعدی این محیط می تواند تصمیم گیری شما را راحت تر کند. این فرایند شبیه به فیلمبرداری یا عکاسی از بخش های مختلف خانه است که در دنیای املاک و مستغلات بسیار رایج محسوب می گردد.

اسکن سه بعدی نه تنها همه جانبه و فراگیرتر است، بلکه با این کار مقایسه اندازه ها، چیدمان ها و پتانسیل فضا برای بازسازی راحت تر می گردد. اگر هم برای خانه فعلی خود می خواهید تغییرات مفصلی را عملی کنید، با اسکن سه بعدی و سپس برنامه هایی مانند بلندر (اگر با چنین برنامه هایی راحت هستید)، به راحتی می توانید ایده های مختلف خود را برای فضای خانه امتحان کنید.

در نهایت هم اگر قصد فروش خانه خود را دارید، بدون احتیاج به استفاده از مشاورین املاک می توانید اسکن سه بعدی دقیقی از خانه فراهم کنید و آن را در اختیار مشتریان قرار دهید تا قبل از مراجعه، بتوانند تمام بخش ها و جزئیات خانه را مشاهده نمایند.

3. ایجاد اشیاء سه بعدی

فوتوگرام متری دانش و فناوری استخراج اطلاعات مربوط به زمین و محیط پیرامون آن با استفاده از تصاویر ثبت شده و اطلاعات سنسورهای مختلف است. اگرچه تصاویر سه بعدی ایجاد شده با این فناوری بسیار دقیق و پر از جزئیات هستند، اما فرایند تبدیل صدها عکس به یک مدل سه بعدی دقیق می تواند صدها ساعت طول بکشد.

در عوض با آیفون یا آیپد و با بهره گیری از اپلیکیشن هایی مانند Polycam می توانید مدل سه بعدی نسبتا خوبی را در عرض چند دقیقه خلق کنید. اسکن اشیای سه بعدی تا حدی شبیه به فیلمبرداری است و وقتی این فرایند تمام می گردد، فایلی را دریافت می کنید که می توانید از آن در برنامه های مدل سازی سه بعدی مانند بلندر بهره ببرید. بعد از رفع کردن مسائل مدل اسکن شده، به راحتی قادر به وارد کردن شیء موردنظر به موتورهای سه بعدی مانند Unity و Unreal هستید.

این موتورهای سه بعدی در توسعه بازی ها، فیلم ها و محتواهای تعاملی مورد استفاده قرار می گیرند. Conor OKane یک توسعه دهنده های بازی های کامپیوتری است که ویدیوی جامعی را در کانال یوتیوب خود در خصوص اسکن سه بعدی اشیا و استفاده از آن ها در بازی ها منتشر نموده است.

4. اسکن و اشتراک گذاری اشیاء جالب

آیا یک کلکسیونر هستید؟ هر چیزی که جمع آوری می کنید-از نقاشی و کنسول بازی گرفته تا اتومبیل-به راحتی می توانید یک نمایشگاه آنلاین از این محصولات را در فرمت سه بعدی برگزار کنید. برای این کار اپلیکیشن Polycam ایدئال است زیرا از یک نوع شبکه اجتماعی برای اشتراک گذاری مدل های سه بعدی موسوم به polyworld بهره می برد.

در این محیط انواع و اقسام مدل های سه بعدی را می توانید ببینید. مثلا بعضی کاربران حتی بستنی یا کفش های خود را به طور سه بعدی اسکن نموده اند و در این محیط گذاشته اند. حتی اگر در آیفون یا آیپد خود سنسور LiDAR ندارید، بهتر است این اپلیکیشن را نصب کنید تا ببینید افراد مختلف در سرتاسر دنیا در حال اسکن سه بعدی و اشتراک گذاری چه چیزهایی هستند. این شبکه اجتماعی به زبان ساده مانند اینستاگرام برای مدل های سه بعدی است.

5. ثبت عکس های بهتر در محیط های تاریک

آیفون و آیپد شما به طور پیش فرض از این قابلیت بهره می برد و بنابراین برای بهره گیری از آن لازم نیست کار خاصی را انجام دهید. روی هم رفته اگر عکاسی در تاریکی را به تعویق می اندازید زیرا به فوکوس اتوماتیک گجت خود اعتماد ندارید، در صورت بهره گیری از سنسور LiDAR بهتر است از تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

با توجه به اینکه سنسور LiDAR بر اساس رفت و برگشت امواج نوری می تواند فاصله خود را نسبت به سوژه محاسبه کند، در این شرایط فوکوس اتوماتیک با دقت بیشتری انجام می گردد. این در حالی است که گوشی های فاقد این نوع سنسورها، برای فوکوس اتوماتیک می توانند فقط از کنتراست محیط و تشخیص فاز استفاده نمایند که در محیط های کم نور عملکرد چندان خوبی ندارند. از طرف دیگر اگرچه بسیاری از گوشی ها از سنسور ToF بهره می برند، ولی LiDAR معمولا عملکرد بهتری را نسبت به آن ها ارائه می نماید.

6. اندازه گیری دقیق تر

در iOS اپلیکیشنی به نام Measure واقع شده است که از آن می توانید برای اندازه گیری اشیاء یا محیط اطراف خود بهره ببرید. این اپلیکیشن با استفاده از فناوری واقعیت افزوده می تواند چنین کاری را انجام دهد و نحوه استفاده از آن بسیار ساده است. اگر آیفون یا آیپد شما دارای سنسور LiDAR است، در این صورت دقت این اپلیکیشن به طور قابل توجهی افزایش پیدا می نماید. طی آنالیز های انجام شده، اندازه خطای آن فقط حدود 1 سانتی متر است که از دقت بسیار بالای آن خبر می دهد.

7. افزایش مجذوب کنندهیت اپلیکیشن های واقعیت افزوده

تقریبا تمام اپلیکیشن های واقعیت افزوده به لطف سنسور LiDAR می توانند دقت و مجذوب کنندهیت بیشتری را به ارمغان بیاورند. با بهره گیری از اپلیکیشن هایی مانند World Brush، SketchAR و Assemblr می توانید با بهره گیری از واقعیت افزوده آثار هنری جالبی را خلق کنید.

با استفاده از IKEA Place می توانید وسایل مختلف ساخت IKEA را در خانه خود قرار دهید تا ببینید کدام یک از آن ها مجذوب کنندهیت بیشتری برای محیط خانه دارند. بعلاوه LEGO Hidden Side هم می تواند ست های لگو را در گوشی شما زنده کند که در ویدیوی بالا می توانید طرز کار این اپلیکیشن را دیدن کنید. اگر هم در پی اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده هستید، باید حتما Playground AR را امتحان کنید. اگرچه تمام این اپلیکیشن ها را در تقریبا تمام آیفون ها و آیپدها می توانید نصب کنید، اما در صورت بهره گیری از سنسور LiDAR، تجربه بسیار مجذوب کننده تری را ارائه می دهند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 کار جالب که با سنسور LiDAR آیفون پرو می توانید بکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 کار جالب که با سنسور LiDAR آیفون پرو می توانید بکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید