پلاستیک هایی که مثل قند شیرین هستند

به گزارش وبلاگ هوشمند، پلاستیک های سازگار با محیط زیست ساخته شده از قند ها خواص بی سابقه ای دارند.

پلاستیک هایی که مثل قند شیرین هستند

وبلاگ هوشمند - جست وجوی جایگزین های پایدار برای پلاستیک های متداول، محققان را وادار کرد تا آنالیز نمایند که چگونه بلوک های ساختمانی آن ها را می توان از مواد غیر نفتی تامین نمایند.

این تیم شکل جدیدی از پلاستیک با خواص مکانیکی بی سابقه فراوری نموده است که بازیافت مناسبی دارد. این پیشرفت از سوی دانشمندان دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا و دانشگاه دوک در ایالات متحده به دست آمد که در جستجوی پلاستیک های پایدارترند و به ترکیبات آلی دارای ساختار شیمیایی مشابهی با قندها دست یافتند.

دو ترکیب ایزویدید و ایزومانید هستند که هر دو دارای حلقه های سختی از اتم هستند که دانشمندان توانستند از آن ها به عنوان بلوک های سازنده خانواده جدیدی از پلیمر ها استفاده نمایند. پلیمر مبتنی بر ایزویدید دارای سختی و چکش خواری مانند پلاستیک های معمولی و استحکام قابل مقایسه با پلاستیک های مهندسی درجه بالا هستند.

این تیم از مدل سازی رایانه ای استفاده کردند تا آنالیز نمایند، چگونه آرایش فضایی منحصربه فرد اتم ها در ترکیبات این ویژگی های متفاوت را به آن ها می دهدکه در تعریف رشته ای به نام استریوشیمی شناخته می گردد. دانشمندان با استفاده از هر دو بلوک ساختمانی، پلاستیک ایجاد کردند که آن ها را قادر می ساخت تا خواص مکانیکی و نرخ تخریب را مستقل از یکدیگر تنظیم نمایند، تا پلاستیک های پایدار با نرخ تخریب مطلوب را افزایش دهد، بدون اینکه بر عملکرد مکانیکی آن ها تأثیر بگذارد.

متیو بکر، استاد دانشگاه دوک، گفت: یافته های ما نشان می دهد چگونه استریوشیمی می تواند برای طراحی مواد پایدار با ویژگی های مکانیکی بی سابقه استفاده گردد.

این تیم درخواست ثبت اختراع برای این فناوری ثبت نموده و در جستجوی حامیان صنعتی برای یاری به تجاری سازی آن است.

پروفسور اندرو داو می گوید: ما احتیاج به کار بیشتری برای کاهش هزینه ها و مطالعه اثرات بالقوه زیست محیطی این مواد داریم، در دراز مدت ممکن است این نوع مواد جایگزین پلاستیک های پتروشیمی شوند و به آسانی در محیط تجزیه شوند.

این تحقیق در مجله American Chemical Society منتشر شده است.

منبع: دانشگاه بیرمنگام سایت اطلس نیوز

وبلاگ هوشمند علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پلاستیک هایی که مثل قند شیرین هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاستیک هایی که مثل قند شیرین هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید