تغییر شرکای تجاری ایران به کشور های منطقه امکانپذیر است

به گزارش وبلاگ هوشمند، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار گشت

تغییر شرکای تجاری ایران به کشور های منطقه امکانپذیر است

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ هوشمند، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. اولین نشست این همایش با عنوان ظرفیت های تغییر شرکای تجاری به سمت کشور های منطقه، با حضور محمدامین حاج کاظمیان کار آفرین و صادرکننده نمونه، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا و میرهادی رهگشای کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل، برگزار شد.

قابلیت تغییر مبادی واردات 4.3 میلیارد دلار محصولات اساسی کشاورزی

در ابتدای نشست آقای محمدمهدی سروی از برگزیدگان مقاله های همایش، مقاله خود تحت عنوان بررسی تغییر مبادی واردات محصولات اساسی کشاورزی و استفاده از ظرفیت کشور های منطقه برای بهبود شرایط تامین امنیت غذایی را ارائه نمود. وی ضمن ارائه آمار مربوط به واردات 10 قلم کالای اساسی بخش کشاورزی ایران از جمله ذرت، برنج، گندم، دانه های روغنی و روغن، میزان میانگین واردات سالانه این 10 قلم کالا را 6.3 میلیارد دلار بیان کرد و افزود: ایران برنامه مدونی برای مشخص مبادی وارداتی شرکای تجاری خود در بحث واردات کالا های اساسی کشاورزی ندارد و به همین دلیل هرساله بخش عمده واردات از کشور های دوردست و با واسطه گری کشور های اروپایی انجام میگردد. درعین حال بررسی صادرات کشور های منطقه نشان می دهد قابلیت واردات بیش از 4 میلیارد دلار از کالا های اساسی وارداتی ایران از کشور های منطقه فراهم است.

فرصت های مغفول ایران در توسعه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

در ادامه هادی غلام نیا دیگر برگزیده مقاله های همایش، مقاله خود تحت عنوان تجارت ترجیحی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ قابلیت و فرصت ها را ارائه نمود. بر اساس این ارائه ایران ظرفیت های فراوانی در صادرات به کشور های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد، اما به دلیل مسائلی که عمدتا ریشه داخلی دارد، از این ظرفیت ها بهره نبرده است. کشور های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بزرگترین تولیدکنندگان محصولاتی همچون دانه های روغنی هستند، اما ایران با وجود تحریم ها نیاز خود به این محصولات را از آرژانتین و برزیل و حتی آمریکا تامین کرده است.

وی ضمن انتقاد از کالا های انتخاب شده در توافق تجاری با اتحادیه اوراسیا، ادامه داد: در تولید محصولات پزشکی در خاورمیانه در رتبه اول قرار داریم؛ ولیکن تعرفه های اعمال شده به کالا هایی تعلق گرفته است که مزیت چندانی برای ایران نداشته است. ضمن اینکه صندوق ضمانت صادرات هیچگونه حمایتی از صادرکنندگان نکرده است. متاسفانه تا به امروز هیچ پروژه بزرگ و راهبردی با همسایگان طرح نکرده ایم و خط لوله گاز ایران به عراق که سالی 3.5 میلیارد دلار برای ایران درآمد داشته است که به برکت حاج قاسم بوده است.

کشور های همسایه می توانند بستر صادرات کالا های ایرانی باشند

محمدامین حاج کاظمیان کار آفرین و صادرکننده نمونه با بیان این که ما در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم افزود: امروز بحث ایمنی غذایی از امنیت غذایی مهم تر است. با پیش فرض شرایط جنگ اقتصادی باید روی ایمنی غذایی متمرکز شد و قوانین و استاندارد های غذایی کشور را بروزرسانی کرد. در حقیقت اگر قرار است مبادی واردات کشور را مدیریت گردد باید روی کیفی سازی محصولات و مشخص قوانین و استاندارد های مناسب کار کرد.

این کارآفرین و صادرکننده نمونه گفت: اولا کشور های همسایه می توانند مبادی صادراتی ما باشند ثانیا بسیاری از این کشور ها از تعرفه های ترجیحی برای دنیا برخوردارند و در واقع ما می توان ارزش اضافه کرده ای در کشور های منطقه ایجاد کرد. ظرفیت های زیادی در کشور های منطقه وجود دارد که تا حدی هم از آن ها استفاده شده، اما ظرفیت ها به مراتب بیشتر است.

واردات باید پشتوانه تولید و صادرات باشد

ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا ضمن انتقاد از عملکرد دولت در زمینه قوانین صادراتی کشور بیان کرد: باید ریال ایران قوی و پر قدرت ظاهر گردد و سهم ریال در تبادلات بین المللی اضافه کرده گردد و در غیر این صورت ممکن است دلار به 50 هزار تومن هم برسد چرا که کشور هایی مانند انگلیس و آمریکا به سمت چاپ بی رویه و بدون پشتوانه پول های خود نظیر پوند استرلینگ و دلار رفته اند. همچین علاوه بر ضرورت دنیای سازی ریال ضرورت دارد که واردات پشتوانه تولید باشد نه اینکه منجر به تضعیف تولید گردد که این مهم مستلزم یک مدیریت هوشمندانه است.

منطقه گرایی راستا افزایش سهم ایران از تجارت دنیای

میرهادی رهگشای کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل نیز با اشاره به سهم پایین ایران از تجارت منطقه ای و دنیای، با وجود مزیت جغرافیایی، گفت: ایران باید ابتدا برنامه مدونی برای انتخاب هوشمندانه شرکای خود تدارک ببیند و با طراحی یک نظام تعرفه گذاری دقیق، کشور های منطقه را در تامین نیاز های خود در اولویت قرار دهد. در ادامه نیز لازم است مسائل پرشمار پیش روی تولید و صادرات در کشور برطرف گردد و اقداماتی ازجمله راه چاره های توسعه مبادلات تحریم ناپذیر، توافقات تجاری و گمرکی با کشور های همسایه، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و در نهایت ایجاد بستر های تولید مشترک با کشور های همسایه در دستورکار قرار بگیرد.

وی افزود: آمار های تجارت کشور های همسایه نشان از آن دارد که ایران می تواند بخش قابل توجهی از نیاز خود را به جای کشور های دوردست و یا اروپایی، از کشور های منطقه تامین کند و در مقابل صادرات کالا های تولیدی در داخل را به این کشور ها افزایش دهد. تجربه دیگر کشور ها نشان داده است که راستا افزایش سهم تجارت ایران از کل تجارت منطقه و تجارت دنیای، به طور حتم از منطقه گرایی می گذرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تغییر شرکای تجاری ایران به کشور های منطقه امکانپذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر شرکای تجاری ایران به کشور های منطقه امکانپذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید