تلفیق تاریخ، فرهنگ و آموزش در اکسپو 2020 دبی

به گزارش وبلاگ هوشمند، خبرنگاران/خراسان رضوی نمایشگاه اکسپو 2020 دبی در تاریخ 1 اکتبر پس از 11 ماه تاخیر طی مراسمی شروع به کار کرد و برگزارکنندگان آن معتقدند که پس از همه گیری کرونا این نمایشگاه بزرگترین گردهمایی جهانی در حال برگزاری است.

تلفیق تاریخ، فرهنگ و آموزش در اکسپو 2020 دبی

این نمایشگاه تا تاریخ 31 مارچ 2022(11 فروردین) به مدت 6 ماه ادامه خواهد داشت و با حضور 190 کشور در فضایی به وسعت 4.8 کیلومتر مربع برگزار می گردد. اکسپو 2020 دبی مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و سنت کشورهای مختلف به صورت همزمان است و برای تمامی سنین و گروه های شغلی مناسب خواهد بود.

از ویژگی های این دوره اکسپو می توان به برگزاری آن در امارات(دبی) به اسم منطقه ای از خاورمیانه برای اولین بار اشاره نمود. نمایشگاه اکسپو یا فرهنگ ملل هر 5 سال یک بار برگزار می گردد و پس از جام جهانی و المپیک به اسم سومین رویداد بزرگ و مهم جهانی که کشورهای مختلف دستاوردهای خود را در آن به نمایش می گذارند، اهمیت دارد. این دوره از نمایشگاه اما با موضوع ارتباط فکر ها و ایجاد آینده است که بر ایجاد راه حل های پایدار برای مسائل زیست محیطی کنونی جهان تاکید دارد.

گفته می گردد که این نمایشگاه یک جاذبه گردشگری فراموش نشدنی است و نمونه ای از شهرهای دیجیتالی آینده در آن به نمایش در خواهد آمد؛ بعلاوه پیش بینی می گردد که چیزی حدود 25 میلیون نفر در این نمایشگاه شرکت نموده و شاهد دستاوردهای کشورهای مختلف در زمینه های متفاوتی باشند.

این نمایشگاه بعلاوه با هدف تلفیق تاریخ، فرهنگ و آموزش در جهان برگزار می گردد و کشورهای مختلف جهت رشد و مطرح شدن ایده های خلاقانه در آن شرکت می نمایند. از ویژگی های این نمایشگاه باید به نمایش درآمدن تمام آثار و اختراعات تازه اشاره نمود که باعث اشتراک تجربه های آموزنده می گردد و روابط بین الملل را تقویت می نماید.

از سال 1851 که برای اولین بار اکسپو از انگلستان برگزار گردید در هر دوره اتفاقات تازهی که جهان به اسم خلاقیت و نوآوری تجربه نموده است در این نمایشگاه ارائه شده و این فرایند هنوز هم ادامه دارد.

همانطور که گفته شد یادگیری در مورد پایداری محیط زیست، پیاده روی در باغ های واقعیت مجازی و آشنایی با آخرین تکنولوژی های روز جهان، بخشی از جاذبه های دیدنی اکسپو هستند. به همین علت کشورهای مختلف پاویون هایی (غرفه) با معماری ویژه و طراحی خاص ارائه می نمایند که به اسم دیدنی ترین جاذبه اکسپو 2020 دبی شناخته می گردد.

بلژیک از کشورهای حاضر اکسپو 2020 دبی است که پاویونش با الهام از مفهوم پویایی در اروپا ساخته شده و مساحتی حدود 500 متر مربع دارد؛ غرفه های این کشور در اکسپو بعلاوه بر اساس چشم اندازها و نوآوری های بلژیک ساخته شده و رستوران هایی را شامل می گردد که غذاهای محلی و سنتی این کشور را سرو می نمایند که محل آن ها بر پایه محیط زیست و ساختمان های سبز طراحی شده است. مفهوم ساخت این پاویون استفاده از الگوهای طبیعت برای حل مسائل روز است.

کشور کوبا هم در این اکسپو به نمایش ماشین های قدیمی، فرهنگ سنتی، موسیقی محلی و صدها نمایش دیگر در پاویون خود می پردازد. البته در پاویون کوبا که بر اساس مفهوم تحرک ساخته شده است می توان در رستوران های مختلف غذاهای کوبایی را امتحان نموده و با سنت و فرهنگ این کشور در نمایش های سه بعدی آشنا شد.

پاویون جامائیکا ساختمانی است تمام اتوماتیک که همه چیز در آن به صورت دیجیتالی ایده پردازی شده و نشان دهنده فرصت های آینده و پتانسیل جامائیکا برای مطرح شدن در عرصه جهانی به اسم یک قطب تکنولوزی پیشتاز است.

بازدیدنمایندگان بعلاوه می توانند در این پاویون با افراد مشهور گفت وگو نمایند و از استودیوهای پخش زنده موسیقی و غرفه های متنوع سرو قهوه مخصوص این کشور لذت ببرند.

کشور لوکزامبورگ از دیگر کشورهای حاضر در اکسپو دبی است و مجذوب کننده ترین پاویون در اکسپو 2020 را به خود اختصاص خواهد داد؛ چراکه ساختمان این پاویون به گونه ای طراحی شده که نشان دهنده درهای باز این کشور برای استقبال از ایده های جهانی، بین المللی و علاقه به همکاری بیشتر با کشورها برای ساخت آینده ای روشن است.

نکته قابل توجه در مورد پاویون لوکزامبورگ طراحی ساختمان آن به شکل علامت بی نهایت است که علاقه مندان به حضور در این نمایشگاه می توانند برای حمل ونقل از سرسره های پرسرعت استفاده نموده و در نمایشگاه نوآوری های دیجیتال آن شرکت نمایند.

شاید کمتر کسی موناکو را به اسم یک کشور تکنولوژی محور و مناسب برای سرمایه گذاری بداند، اما این کشور در اکسپو 2020 دبی با شرکت در بخش فرصت ها و طراحی پاویون ویژه، نمایشگاهی دیدنی از پتانسیل این کشور در زمینه تکنولوژی ، پزشکی و به خصوص گردشگری ارائه نموده است تا با معرفی تازهترین نوآوری ها و پیروزیت هایش این عقیده را تغییر دهد. پاویون این کشور شبیه به جزیره موناکو ساخته شده است.

پاویون سیشل هم با الهام از زندگی دریایی و اهمیت توجه به حفظ آن و معرفی فرصت های گردشگری این کشور ساخته شده و شبیه به نمایشگاهی زیردریایی است. پاویون این کشور بر حفظ پایداری محیط زیست تمرکز داشته و سرمایه گذاران با هدف اهمیت و تامین هزینه های لازم برای حفظ محیط زیست دریایی، این منطقه را ساخته اند.

کره جنوبی از دیگر کشورهایی است که در اکسپو دبی 2020 شرکت نموده و پاویون خود را با توجه به تغییر شدید سبک زندگی و با تمرکز بر معرفی فرهنگ و سنت باستانی این کشور ساخته است. استفاده از رنگ های روشن قرمز و زرد در ساختمان پاویون شبیه چادر نشان دهنده پویایی در این کشور و تلفیق و پیوند میان نوآوری های آینده کره جنوبی و پتانسیل نسل جوان این کشور با فرهنگ بومی و باستانی آن است؛ پیشرفت های علم و فناوری کره جنوبی را می توان با استفاده از واقعیت افزوده مشاهده کرد. این پاویون شبیه به خیابان های سئول ساخته شده است تا افراد تجربه بازدید و گردشگری در این کشور را هم داشته باشند.

تانزانیا هم از کشورهایی است که در پاویون خود سفری کامل به این کشور را ارائه می نماید. ساختمان این پاویون بر پایه پایداری محیط زیست است و شرکتت نمایندگان در این نمایشگاه با بازدید از ساختمان این پاویون می توانند در سفری مجازی و سه بعدی شرکت نمایند و با حیوانات ناشناخته جهان و گونه های منقرض شده آشنا شوند.

در پاویون کشور تانزانیا بعلاوه نمایش ها و همایش هایی در زمینه آموزش ها و پتانسیل های این کشور برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد سبز برگزار می گردد و شرکت های پیشگام، نوآوری های خود در زمینه حفظ محیط زیست را به نمایش می گذارند.

پاویون آلمان در اکسپو دبی 2020 با تمرکز بر معماری پایداری و دارای اتصالاتی شبکه مانند است که فضایی ایده آل، منحصر به فرد، گیرا و متمایز را برای حرکت افراد ایجاد می نماید. طراحی غرفه آلمان به گونه ای است که از هر زاویه می توان دید کامل به غرفه داشت، حرکت به راحتی امکان پذیر است و تراکم ایجاد نخواهد شد. تمامی قطعات و مواد به کار رفته در این غرفه قابلیت جداسازی دارند و بازیافت اصولی و آسان ممکن شده است.

بازدیدنمایندگان از اکسپو دبی 2020 بعلاوه می توانند در پاویون انگلستان شاهد سرایش شعر به یاری هوش مصنوعی باشند. این نمایشگاه فرصتی برای همکاری هر چه بیشتر شرکت های بین المللی با یکدیگر، افزایش آگاهی در زمینه های مختلف و آشنایی با فرهنگ و سنت کشورهای مختلف و اهداف آن ها برای ساخت جهانی بهتر و آینده ای روشن تر است.

این سازه شعر، اولین پاویون شعر انگلستان است که طراحی آن را یک خانم انجام داده و شبیه به قیف با ارتفاع 20 متر است. این شعرها به زبان عربی، انگلیسی و فرانسه نمایش داده می گردد و می تواند به بازدیدنمایندگان حس وحدت را منتقل کند.

طراح این مجموعه گفته است، ایده این طرح از آخرین طرح های استیون هاوکینگ به نام پیغام پیروزیت (مسابقه ای که از مردم دعوت نموده بود پیغامی بنویسند که در صورت مواجهه ما با موجودات بیگانه نسل انسان را معرفی کند) است.

عربستان سعودی در پاویون خود میخواهد تا نمای پنجره ای بزرگ و باز به آینده با مساحت آن 13 هزار مترمربع را نشان دهد. این سازه درهای خود را به جهان خارج گگردده و پذیرای مشاغل و گردشگران است و بعلاوه تمایل دارد برای ایجاد آینده ای بهتر برای همه با سایر کشورها همکاری کند. این غرفه بازدیدنمایندگان را با سنت ها و میراث سعودی و بعلاوه خلاقیت فعلی و انگیزه پرشور برای بلند پروازی های آینده آشنا خواهند کرد.

فرانسه از دیگر کشورهای حاضر در این نمایشگاه است. فرانسه همواره در نمایشگاه های جهانی حضور داشته و پیروز هم بوده است، برای مثال در نمایشگاه سال 1889 برج ایفل را ارائه نموده است. سال جاری اما در اکسپو 2020 دبی غرفه نور و روشنگری را ارائه می نماید که مفهوم استفاده از نور در تمام اشکال را به مخاطب خود منتقل می نماید.

در پاویون فرانسه از الهام، خلاقیت، دانش و وسایل ارتباطی با سایر فرهنگ ها و بر اساس کنترل دستاوردهای خورشیدی، محدود کردن استفاده از سوخت های فسیلی، نمای بیروی عایق ضد آب استفاده شده است و ساختمان شمالی این پاویون منطقه بزرگ سایبانی وجود دارد تا از بازدیدنمایندگان در برابر نورخورشید و گرما محافظت کند.

پاویون سنگاپور در اکسپو 2020 دبی شبیه ساختمانی بزرگ پوشیده از گیاه است. غرفه انرژی صفر خالص به نحوی ساخته شده که رفتن افراد به سازه های مسکونی سازگار با طبیعت را نشان می دهد و پیغام آن مقاومت در برابر اثرات وحشتناک تغییرات آب و هوایی است. باغچه مخروطی شکل از چشم اندازهای سبز این پاوین است و درون آن مجموعه نمایشگاه هایی از میراث طبیعی سنگاپور به نمایش درآمده که بر مخروط باغ حرکت می نماید.

پاویون ژاپن شامل سازه ای نفس گیر است که نور را از نمای سه بعدی با تکنولوژی پیشرفته به اطراف ساطع می نماید. غرفه ژاپن ترکیبی از الگوهای سنتی عربی و آسانوآ (اشکال سنتی اوریگامی ژاپنی که نمادی از احترام به دیگران به وسیله بسته بندی هدیه هنر ژاپنی) است. این ساختمان واقع در منطقه فرصت بوده و به وسیله یوکو ناگایاما و اوبایاشی میدل و با الهام از فرهنگ عربی طراحی شده است. غرفه ژاپن دارای سیستم خنک نماینده طبیعی بوده که از تکنیک های سنتی عربی و ژاپنی در ساخت آن استفاده شده است بازدیدنمایندگان می توانند غذاهای رستوران عربی و ژاپنی این بخش را امتحان نمایند.

ایران هم از کشورهای حاضر در اکسپو 2020 دبی است که در پاویون خود مجموعه هایی مشهور از داستان های عامیانه خاورمیانه که در عصر طلایی اسلامی گردآوری شده و یک قطعه ادبی در فرهنگ ایرانی بوده که از هزار و یک شب الهام گرفته است، را به نمایش می گذارد.

پاویون ایران به وسیله شرکت معماری ایرانی شیفت پروسس پرکتیو (Shift Process Practice) طراحی شده و به جای اینکه یک ساختمان یکپارچه باشد شامل چندین مکعب سه بعدی در یک میدان است که هر کدام از این سازه ها به اسم عاملی برای نشان دادن بخشی از تاریخ معاصر ایران استفاده می گردد.

از نکات ویژه اکسپو دبی 2020 حضور پاویون های ویژه از جمله صنایع Lays و پپسی است که در این نمایشگاه غرفه های متعددی دارند که پایداری محیط زیست، تهیه غذاهای سبز و ظروف یک بار مصرف خوراکی یا قابل تجزیه در نظر گرفته شده است. شرکت نمایندگان در این نمایشگاه می توانند در این دو پاویون در مورد تاریخچه غذا، یاری به آسیب کمتر به محیط زیست و صنایع غذایی مواردی را یاد گیرند.

از غرفه های ویژه اکسپو می توان به غرفه گروه ENOC اشاره نمود که سازه آن از مخازن ذخیره نفت دایره ای شکل الهام گرفته است. این سازه با استفاده از 700 تن فولاد و به منظور به حداقل رساندن ضایعات، تاثیرات زیست محیطی و ترویج پایداری ساخته شده و پنج ساختار منحصر به فرد دارد که هر کدام نماینده موضوعی فرق دارد. این سازه با استفاده از ساختار فولادی این امکان را فراهم نموده تا از مواد دوباره استفاده گردد و به حالت اولیه بازگردند.

غرفه تحرک الیف هم به وسیله شرکای فوستر طراحی شده و سقف آن از صفحات فتوولتائیک و خورشیدی ساخته شده که بر اساس سه ساختار امضاء شده اکسپو مانند زیرمجموعه های تحرک، پایداری و فرصت بنا نهاده شده است. درون ساختمان نوعی نمایشگاه است که منطقه ها مختلفی برای بازدید دارد و هدف غرفه این است که شکاف بین جهانی فیزیکی و دیجیتالی را از بین ببرد و نشان دهد که چگونه تحرک همچنان بر نحوه زندگی، ارتباط و تبادل ایده افراد با فرهنگ های دیگر تاثیر می گذارد.

در پایان اما باید گفت که حفظ ایمنی بازدیدنمایندگان اولویت اصلی این نمایشگاه است که با انجام آزمایش کرونا، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک در آن محقق می گردد، بعلاوه برنامه ها و غرفه های نمایشگاه برای همه گروه های سنی مناسب و برای سرگرمی بچه ها هم برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

منابع

digiato.com

internetchk.com

imna.ir

oman777.com

ddsafar.com

feedik.com

abgineharch.ir

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تلفیق تاریخ، فرهنگ و آموزش در اکسپو 2020 دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفیق تاریخ، فرهنگ و آموزش در اکسپو 2020 دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید