نگاهی به نمونه های طراحی نورگیر ساختمان از قدیم تا به امروز [9 ایده نو]

به گزارش وبلاگ هوشمند، طراحی نورگیر ساختمان یکی از فاکتورهای مهم معماری و طراحی سازه به تعداد می رود. با این حال که طراحی نورگیر سنتی به اشکال قدیمی خود پایبند است، اما طراحی نورگیر مدرن به طور مداوم در حال تغییر و تنوع می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به برخی نمونه های حائز اهمیت از نورگیر سازه ها و ساختمان ها بپردازیم.

نگاهی به نمونه های طراحی نورگیر ساختمان از قدیم تا به امروز [9 ایده نو]

اروسی؛ نماد نورگیر سنتی در معماری ایرانی

ما، ایرانیان از قدیم الایام به طراحی نورگیر ساختمان انس گرفته ایم. می توان شاهد این موضوع در اجرای طرح پنجره های اروسی (ارسی - اوروسی) بود. با این حال که زمان زیادی از دوران پنجره های اروسی گذشته، اما، همچنان به نام یک ایرانی قادر نخواهیم بود در فضای کم نور، بی نور و تاریک بمانیم.

نورگیرها قادرند احساس خانه را به طور کلی تغییر بدهند. و طراحی نورگیر ساختمان جدا از افزودن نور و روشنایی طبیعی، اغراق در بزرگنمایی فضا را به ارمغان خواهد آورد.

تحول در طراحی نورگیر ساختمان از قدیم تا به امروز

شکل و شمایل انواع نورگیر از قدیم تا به امروز دستخوش تغییرات شگرف شده است. اگرچه تا دیروز اروسی به نام مهم ترین نورگیر سازه ها شناخته می شد، اما بعدها پنجره ها به نام معمول ترین نورگیر ساختمان ها مطرح شدند و امروز می توانیم شاهد بسیاری از فاکتورهای نو نظیر اسکای لایت و یا آسمان مجازی باشیم که در صدر ایجاد طراحی نورگیر ساختمان قرار گرفته اند.

نمونه های تحقق یافته از طراحی نورگیر ساختمان

با وجود آنکه نورگیر نمی تواند به المان گرانقیمت ختم گردد، برخی موارد در ابعاد کوچکتر قادر است همان طراحی نورگیر زیبا را ایجاد کند. به نام مثال، ساخت یک پنجره بر روی سقف کوتاه می تواند ارتفاع سازه را مرتفع جلوه داده و اوهام حاصل از فضای بیرونی را به ساکنین ساختمان ارائه دهد. و یا آنکه ایجاد یک پنجره بالای تختخواب به شما امکان رصد کردن آسمان و ستارگان را خواهد داد. و زیبایی این موضوع تقریبا غیر قابل اجتناب است. در مقابل، تعبیه یک پنجره بر روی سقف فضای ناهارخوری می تواند لذت میل کردن غذا زیر درختان سر به فلک کشیده را حاصل کند.

این مثال ها تنها مفاهیم متعددی از اجرای طراحی نورگیر ساختمان به تعداد می فرایند. و ما قصد داریم به نمونه های عالی و ایده آل از طراحی نورگیر سازه بپردازیم. موارد ذیل راهگشای طراحی نورگیر شما خواهند بود و می تواند ایده هایتان را حتی در ابعاد کوچکتر محقق کند.

نورگیری از آنِ گیاهان

این فقط ما نیستیم که زیر نور آفتاب کامیاب می شویم. گاهی اوقات، گیاهان آپارتمانی بیش از هر موجود زنده دیگری به طراحی نورگیر ساختمان نیاز دارند. یک دریچه کوچک که روی سقف تعبیه شده، قطعا نور وافری به درون فضایتان خواهد تابانید. از سوی دیگر مراقب باشید که رشد بیش از حد گیاهان آپارتمانی سهم شما از نورگیر را به تصرف درنیاورد.

روف لایت

روف لایت نوعی از طراحی نورگیر ساختمان به تعداد رفته است. همانطور که از نام مشخص است، روف لایت از متعلقات پشت بام می باشد. و به طور معمول بر روی پشت بام و یا زیر شیروانی ایجاد می گردد.

اگر ساختمانتان به قدر کافی مرتفع است، قادر خواهید بود یک پنجره مربع یا مستطیل شکل را روی سقف پشت بام و یا زیر شیروانی تعبیه کنید تا به طور فزاینده ای از نور بهره مند شوید.

پنجره سقفی

گاهی اوقات قادر نخواهیم بود سقف را با گزینه ای در ابعاد وسیع تر نظیر آسمان مجازی تزئین کنیم. دردسر ساخت و راه اندازی آسمان مجازی و همچنین هزینه گزاف در قبال آن می تواند امری نشدنی به نظر برسد. اما، ایجاد دو پنجره سقفی قادر به خلق یک نورگیر فوق العاده خواهد بود.

این نمونه از طراحی نورگیر ساختمان قابلیت ساخت آسان و هزینه کمتری در پی دارد.

مشعل سقفی

حتی اگر فضایتان از پنجره های متعدد و زیاد برخوردار باشد، ساخت و تعبیه مشعل سقفی قادر است پویایی فضایتان را دستخوش تغییرات وافری کند.

مشعل سقفی یکی دیگر از نمونه های طراحی نورگیر ساختمان به تعداد می رود. این سازه سقفی نور خورشید را در نقطه ای جمع نموده و آن را به طور مستقیم به مرکز فضایتان می تاباند.

همانطور که مشاهده می کنید، تصویر فوق نمادی از فضای نورگیر کامل می باشد و ته رنگ زرد آفتابی استعاره ای نمادین از تابش نور خورشید است. و همه این ها در یک قاب به قدر کافی زیبا و پویا به نظر می رسد.

شیشه سقفی مسطح

شیشه سقفی مسطح که تحت نام شیشه سقفی فلت هم مطرح شده است، نوعی ایده آل از طراحی نورگیر ساختمان به تعداد می رود.

همانطور که نمونه طراحی نورگیر فوق را مشاهده می نمائید، متوجه بازی انوار خورشید خواهید شد. با وجود طراحی آشپزخانه ای که رنگ غالب آن سفید براق است، نور به طور مداوم در حال رفت و برگشت می باشد. انعکاس و بازتابش نور خورشید به عناصر سفید براق می تواند فضا را نورانی تر و بزرگتر جلوه بدهد.

منبع: اتاق

به "نگاهی به نمونه های طراحی نورگیر ساختمان از قدیم تا به امروز [9 ایده نو]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به نمونه های طراحی نورگیر ساختمان از قدیم تا به امروز [9 ایده نو]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید