ضرورت حمایت شورای نگهبان از طرح جهش فراوری دانش بنیان

به گزارش وبلاگ هوشمند، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای حوزه نانو که در محل خانه نوآوری و فناوری به مدت چهار روز شروع به کار نموده است، گفت: مدل توسعه نانو در کشور یک مدل نمونه ای است که ضروری است آن را در ستادهای دیگر معاونت علمی استفاده کنیم.

ضرورت حمایت شورای نگهبان از طرح جهش فراوری دانش بنیان

وی اضافه کرد: ما کشوری بودیم که در مواجهه با نانو، نه فرهنگ نه اکوسیستم و نه نیروی انسانی داشتیم ولی بعد از 20 سال این توسعه اتفاق افتاده است.

به گفته وی، هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد که با یک حرکت همه چیز را درست کند بلکه همه مسائل می تواند در یک سیاست درست به نتیجه برسد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد فناوری نانو گفت: این تکنولوژی طی 20 سال اخیر از سالی 10 مقاله اکنون به مرحله ای رسیده که 34 مقاله در روز منتشر می گردد و این یک اتفاق بزرگ است.

وی گفت:در حوزه نانو 4 هزار میلیارد تومان و در امسال 12 هزار میلیارد تومان فروش داشته ایم.

ستاری با اشاره به اندازه فروش محصولات نانو تا انتها امسال گفت: پیش بینی می کنیم تا انتها سال 1400 بیش از 20 هزار میلیارد تومان حاصل فروش محصولات نانو باشد.

وی تاکید نمود: توسعه علمی در حوزه نانو باعث شده کشور در جایگاه چهارم جهان قرار گیرد که اینها تا به امروز وجود نداشته و این نشان از پیشرفت در حوزه نانو تکنولوژی دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما احتیاج به یک اکوسیستم برای توسعه فناوری داریم گفت: خوشحالم که این اکوسیستم به خوبی در حال حرکت است اما در این راستا احتیاج به حمایت ها و سیستم های اقتصادی درست در قالب بورس و وام وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در مرحله ای هستیم که ادبیات روسای دانشگاه ها تغییر نموده و به اکوسیستم نوآوری اشاره دارند، گفت: بعلاوه این موضوع در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به صورت پیوسته پیگیری می گردد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: اکنون نمایندگان مجلس روی مفاهیم اکوسیستم نوآوری آگاهی کامل دارند که نتیجه این آگاهی را می توان در قانون جهش فراوری که به تازگی به تصویب رسیده، دید. قانون جهش فراوری دانش بنیان در مجلس مصوب شده که با حمایت شورای نگهبان می توانیم اجرای آن را شروع کنیم؛ این قانون طی سه سال به نتیجه رسیده و جزو یادگاری های 15 سال آینده خواهد بود زیرا ظرفیت های قانونی دانش بنیان ها تا به امروز محدود بوده است.

وی با بیان اینکه نوآوری با قانون جور در نمی آید گفت: اگر اکوسیستم نوآوری در کشور حاکم نباشد نمی توانیم شاهد رسوخ نوآوری در همه حوزه ها باشیم.

وی در مورد فعالیت های ستاد نانو گفت: این ستاد با بی پولی و دست تنگی اتفاقات حوزه نانو تکنولوژی را رقم زده است؛ از سوی دیگر بودجه معاونت علمی هم در حد یک معدن نیست در حالی که ما با این همه معدن فکری و مغزی سر و کار داریم.

ستاری در جمع وبلاگ هوشمند نیز گفت: مقالات حوزه نانو نه تنها از نظر کیفیت بلکه از لحاظ کمی نیز بسیار بهتر شده اند.

وی گفت: محصولات حاضر در این نمایشگاه، قابلیت سرمایه گذاری دارند. این امر باعث توسعه صنعتی می گردد.

معاون علمی رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از محصولات کاربردی در این نمایشگاه آب شیرین کن خورشیدی است که با فناوری پیشرفته که در جهان نمونه آن وجود ندارد.

معاون علمی گفت: توسعه این تکنولوژی یکی از اولویت های اصلی ما در حوزه فراوری منابع تازه و بازچرخانی آب است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ضرورت حمایت شورای نگهبان از طرح جهش فراوری دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حمایت شورای نگهبان از طرح جهش فراوری دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید