آیا بحران شغلی کرونا فرصتی برای گذر از بحران است؟ ، کسب و کاری که ما را به کنترل در می آورد!

به گزارش وبلاگ هوشمند، کرونا این مهمان ناخوانده موجی از تغییرات را درسبک زندگی مردم ایجاد کرده و مردم را مجاب به رعایت اصولی کرده که شاید تا به الان کمتر به آن توجه می شد. با وقوع این اتفاق کشور درگیر بحران شد و به تبع مردم هم بحران زده. از این ویروس مهم ترین ضربه به بخش کسب و کار مردم جامعه وارد شد.

آیا بحران شغلی کرونا فرصتی برای گذر از بحران است؟ ، کسب و کاری که ما را به کنترل در می آورد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ هوشمند، شهربانو نوری نیا- کووید 19 نام موجودیست که قریب به 4 ماه تمام ابعاد زندگی انسان های کره زمین را درگیر خودش کرده است.

کرونا این مهمان ناخوانده موجی از تغییرات را درسبک زندگی مردم ایجاد کرده و مردم را مجاب به رعایت اصولی کرده که شاید تا به الان کمتر به آن توجه می شد. با وقوع این اتفاق کشور درگیر بحران شد و به تبع مردم هم بحران زده. از این ویروس مهم ترین ضربه به بخش کسب و کار مردم جامعه وارد شد چرا که مجاب به رعایت الزامات و تعطیلی سراسری بودند به همین منظور جهت رفع نیاز که هر آدمی ناگزیر از آن است کسب و کار های اینترنتی خواه یا ناخواه مورد اقبال و توجه به شدت زیادی قرار گرفتند. اما به دنبال آن وقایعی رخ داد که پرداختن به ان از واجبات است. با تغییر و تحولات در دنیای فناوری های مدرن نه تنها کسب و کار های کوچک یا متوسط انلاین بلکه کسب و کار های فیزیکی هم به فکر رقابت در این فضا و تغییر مدل کسب و کار خود هستند مصداق کامل ان تعطیلی بازار ها و پاساژ ها و مغازه ها و ارتباط گیری انلاین فروشگاه ها با مشتریانشان جهت فروش محصولات و خدماتشان است.

کم نیستند صفحه ها و وب ها و نرم افزار هایی که در این ایام راه اندازی شدند تا بتوانند هم کسب درامد کنند هم با مشتریان خود در ارتباط باشند و هم رشد خود را داشته باشند، اما لازمه پاگذاری در این عرصه مواردی است که اگر در نظر گرفته نشود آسیب هایی جبران ناپذیری به جامعه وارد می شود، ولی با این وجود تجارت الکترونیک معایب و مزایای خاص خودرا هم دارد. فضای مجازی و استفاده از نت و معمولا به همراه داشتن ایده های خلاقانه بستر را برای ایجاد کسب و کار اینترنتی مهیا می کند. اگر به اولین کسب و کار های اینترنتی توجه کنیم از سال های دهه 1990 فراز و نشیب های زیادی داشته، ولی با وجود قدمت کم فرایند صعودی قابل توجه ای داشتند. اولین وب سایت هایی که برای این حوزه تاسیس شدند میتوان به دات کام، آمازون، و چندی دیگر اشاره کرد.

نکته ای که قابل اشاره است چه برای سایت های بزرگ چه سایت و صفحه های کسب و کار های کوچک داشتن امنیت در این فضا از عوامل مهم است. چرا که همانند محیط واقعی محیط های مجازی هم مورد خطر واقع می شوند. آگاه بودن به دستور عمل ها و قوانین هم از واجباتی است که کاربران باید واقف باشند.

نقش پلیس فتا در کسب و کار اینترنتی

اگر چه کم نیستند افرادی که چه در دنیا چه درایران با زیر پا گذاشتن قوانین فضای مجازی مجازات شدند و فعالیتشان در فضای مجازی متوقف شده است. روزانه گزارش های زیادی به پلیس فتا می شود در مورد اینکه اطلاعات شخصی، مالی و حساب و کتاب آن ها مورد دستبرد قرار گرفته که ناشی از واقف نبودن و عدم توجه صاحب وب یا پیج و حتی بالعکس رفتار های پرخطر کاربران هم گاهی منجر به پایین امدن امنیت در فضای مجازی می شود، اما با این حال طبق آمار خریداران و کاربران محتاط تر از بانیان کسب و کار ها و خدمات هستند و حداقل یک چهارم آن ها به طور کامل وب، پیج یا درگاه را کاملا مورد بررسی قرار میدهند، اما در صورت بروز اتفاقی وجود اتحادیه و انجمن صنفی که جایگاه قانونی دارند به حل مسائل و مسائل آمده اند که به گفته محمدجعفر نعنا کار: (انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی مشابه سایر انجمن ها یک تشکل مدنی صنفی با اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استناد ماده 131 قانون کار و برای مشاوره و کمک به هم صنفان خود تشکیل می شوند و با رصد بازار، پیشنهاد های خود را ارائه می کنندو در واقع موجب پیشرفت فعالیت صنوف می شوند و صدور مجوز و نظارت کسب و کار های اینترنتی ربطی به این انجمن ندارد).

این استاد دانشگاه در ادامه درباره فعالیت نظام صنفی رایانه ایی که در بیشتر استان ها فعالیت دارند می گوید:این ها نهاد قانونی اند که براساس قانون خاص برای فعالیت های رایانه ای در سه بستر سخت افزار، نرم افزار وشبکه ایجاد شده است.

احتمال کم ابتلا در این روز های کرونایی با خرید مجازی اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی طبق آیین نامه ماده 87 قانون نظام صنفی مشتمل بر 25 ماده و 19 تبصره توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیأت عالی نظارت و وزارتخانه های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و در اول اسفند 1395 به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید و در سال 1396 به عنوان مرجع اصلی مجوزدهی ونظارت بر کسب و کار های مجازی فعالیت خود را شروع کرد. در حال حاضر هر شخصی که کسب و کار اینترنتی (مجازی، آنلاین) دارد می تواند از هر نقطه از کشور در خواست آنلاین مجوز به این اتحادیه دهد که پس از بررسی مدارک، جواب درخواست را پستی دریافت می کند.

کسب پروانه کسب از اتحادیه کشوری

کسب و کار های مجازی که از اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی پروانه کسب دریافت می کنند، نیازی به کسب پروانه ازاتحادیه حقیقی نداشته و مجوز کسب شده در تمام کشور قابلیت استناد و کاربرد دارد. درماده87 قانون نظام صنفی آمده: فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است. مطابق با بند (ب) ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی، در راستای ارائه اطلاعات موثر به مصرف کنندگان، فروشندگان کالا و خدمات موظف به اعلام هویت، نام تجاری و نشانی خود هستند. بر این اساس، نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی فرد بر روی پروانه کسب درج می شود.

این قوانین و مقررات در زمانی به کار می اید که کسب و کارهایی، چون اسنپ هنگامی که به مشکل برخورده بودند از ان قوانین کمک گرفته اند پس با این وجود ضرورت تبدیل ایده های خلاقانه به کسب و کار به طوری که باعث گردش مالی افراد شود بسیار مهم است.

به عنوان مثال شرکت امازون نمونه ای دنیای و بین المللی از فروشگاهی است که با درامدی بیش از 34 میلیارد دلار در سال و 1000 دلار در ثانیه از معروف ترین و پردرامد ترین باشد و بعد از ان به ترتیب google و نمونه مشابه داخلی ان شرکت علی بابا است که پیشرو در تجارت دنیای است و به پر طرفدار ترین سایت واردات و صادرات کلان دنیا تبدیل شده یا حتی دیجی کالا با فروش روزانه 1 میلیارد تومان سهم 85 درصدی در بازار خرده فروشی ایران را دارد. درسال 92 ارزش واقعی این شرکت 500 میلیون دلار تخمین زده شده بود یکی دیگر از پیشتازان و بازیگران نقش اصلی نت ورک مارکتینگ ایران اسنپ است. با ارزش بین 4.1 الی 7.1 میلیارد دلار و رکود 1 میلیون سفر پیروز در روز و بعد از ان ها درگاه های پرداخت پارس پال، تپ سی، آپارات، نت برگ از جمله پیروز ترین ها هستند با وجود این مطالب هر کسب و کاری یکسری معایب و مزایا دارد که تجارت الکترونیک هم به همین شکل است به همین علت بر ان شدم با یکی از اساتید این حوزه صحبت کنم و مزایا و معایب فضای مجازی و کسب و کار انلاین را از دید ایشان بررسی کنم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد بودند: (افراد میتوانند با هزینه کم به شبکه گسترده ای از مشتریان متصل شوند و از این طریق فرایند اجتماعی را اسان درک میکنیم و شروع و راه اندازی اینگونه کسب و کار های انلاین بخصوص برای جوانان اسان است و بدون نیاز به لابی یا سرمایه زیاد و خاص میتوانند فعالیت خود را با تبلیغ راحت اغاز کنند و مساله ای که جز مزایا این جور کار ها است عدم محدودیت به منطقه جغرافیایی هر فرد است و باعث تسهیل در ارتباط و شبکه سازی، کسب و کار و دسترسی به داده ها میشود. ولی در کنار این ها جناب خلیل نژاد نقد هایی هم از جمله اینکه: (اینگونه کسب و کار های انلاین عمق زندگی انسان ها را کم کرده و رو برویی با حجم بزرگی از انسان ها و مطالب و فرایند باعث ابهام و پیچیدگی و سردرگمی میشود و همین باعث میشود که واکنش های هیجانی و جوگیرانه زیاد به چشم بیاید و تشخیص رویکرد درست از غلط سخت میشود؛ و همین که مشاهده رودررو وجود ندارد مخاطبان نمیتوانند درک درستی از کسب و کار داشته باشند و، چون بسکمک از اظهار نظر ها و پسند ها غیرواقعی هستند تحلیل فرایند اجتماعی هم به تبع غیر واقعی میشود. درکل در این فضاها، چون اطلاعات زیاد داریم با مساله عدم اطمینان داده رو برو نیستیم، ولی با ابهام زیاد رو برو ایم که باعث ایجاد نسبی گرایی در همه ابعاد میشود. اما درکل با اینکه معتقدند جو متلاطم فضای مجازی باعث سرعت در جو گیر شدن ادم ها میشود، ولی منافع ان زیاد است کماینکه در این شرایط بحرانی (کرونا) باعث شده این شرایط برای مردم قابل تحمل تر شود، ولی ابدا الگوی منسجم تحویل داده نشده است.

سابقه کسب و کار اینترنتی 10 سال است

خلیل نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد فرایند کسب و کار های اینترنتی در ایران فرمودند که: طبق معمول ایران با چندسال اختلاف، ولی جهشی تر فعالیت دارد. اگر درخارج از ایران کل راستا کسب و کار انلاین 10 ساله بود، ولی ایران با اختلاف 2-3 سال عقب تر، ولی فشرده تر درحال حرکت است.

اما فضا در ایران به شکلی است که هر انسانی با هرسرمایه و توانمندی ای و با هرموقعیت جغرافیایی و اقلیمی و قومی قادر به فعالیت است و این اتفاق به شدت مثبت در ایران است، اما اینکه این بستر ظرفیت اغنا دارد باید گفت که از لحاظ طول و عرض چرا، ولی عمق هرگز. ولی اگر تحت کنترل ما باشد نه ما در کنترل آن می توانند به شدت کمک کننده باشد به مانند google که برنامه ای خوب است چرا که در وقت صرفه جویی می کند، ولی بد است چرا که قدرت تفکر را از جامعه میگیرد. استفاده درست مهم است و انتخاب و الویت بندی بجا که به نظر میرسد درایران باید بیشتر روی این موارد تمرکز کرد و دراخر گفتگو هم در مورد شرایط کرونایی ایران و شرایط کسب و کار های انلاین در این شرایط صحبت کردند که همواره در فضای مجازی ناامنی، پیچیدگی و ابهامات و موانع و چالش وجود داشته و دارد، اما باید کاملا در کنترل مصرف کننده قراربگیرد و از تقلید و برخورد هیجانی دوری کرد تا آسیب زایی آن کاهش پیدا کند. کم نیستند کسب و کار هایی که چه فیزیکی و چه مجازی در این بحران در ایران متضرر شدند و حتی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم میزان فروش اینترنتی هم کاهش پیدا کرده، ولی میزان امیدواری جهت پیروزیت این کسب و کار ها در شرایط خاص و بحرانی بیشتر است و صاحبان ان ها باید وضع نامطلوب را به نفع خود و مخاطبان خود به سمت مطلوب پیش ببرند و سعی کنند با وجود اینکه فروش کاهش پیداکرده و از خرید فیزیکی کمی بهره مند هستند. زمان و شرایط را برای برند سازی، کسب اطمینان و اعتماد و ایجاد مزیت های رقابتی و صرف وقت و انرژی و هزینه برای سرمایه گذاری بیشتر یا تامین کنندگی بیشتر کنند تا استفاده لازم را ببرند.

به هرحال جامعه دنیای به سرعت به سمت مدرن تر شدن پیش میفرایند و وجود بحران ها هم فرصتی هستند تا انسان ها برای رفع بحران و رسیدن بهتر و بیشتر به رشد و توسعه باید تلاش کنند ایران هم به مانند دنیا است و صرف ظرفیت ها و اغنا نیاز ها و ایجاد بستر های مناسب به پیشبرد زودتر اهداف و رضایت بیشتر افراد جامعه به خصوص در مواقع بحرانی کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آیا بحران شغلی کرونا فرصتی برای گذر از بحران است؟ ، کسب و کاری که ما را به کنترل در می آورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بحران شغلی کرونا فرصتی برای گذر از بحران است؟ ، کسب و کاری که ما را به کنترل در می آورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید