وزوز گوش چیست و علل، علائم و موثرترین راه های درمان آن کدام است

به گزارش وبلاگ هوشمند، لغت وزوز یا Tinnitus از کلمه لاتین Tinnier به معنی زنگ زدن گرفته شده است. وزوز صدای ناخواسته ای است که بدون محرک خارجی به وسیله بیمار در سر یا گوشها شنیده می گردد. نوع صدای شنیده شده در وزوز ممکن است به صورت ممتد یا مواج و متناوب شنیده گردد. دانشمندان وزوز را نشانه ای از بیماریهای گوش ذکر می نماید که ممکن است در اثر عوامل مختلف ایجاد گردد.

وزوز گوش چیست و علل، علائم و موثرترین راه های درمان آن کدام است وزوز گوش اگرچه ناخوشایند است،اما معمولا نشانه ای از چیزی جدی نیست. اگر چه ممکن است با شرایط سنی بدتر شود، اما برای بسیاری از افراد، وزوز گوش با درمان بهبود می یابد. درمان وزوز گوش اگر زمینه علت ان تعیین شده باشد گاهی اوقات به فرایند بهبود یاری می نماید. سایر روش های درمان هم می توانند سر و صدا را کاهش دهند و باعث کاهش وزوز گوش شوند.

علائم وزوز گوش:

صدایی مثل، صدای زنگ هشدار که احساس آزار دهنده ای را هم در بر دارد، وقتی که واقعا صدای خارجی وجود ندارد. علائم وزوز گوش عبارتند از صداهای فانتوم(صدا هایی که واقعا وجود ندارند) در گوش شما:

* زنگ زدن

* سرخ کردن

* کلیک کردن

صدای فانتوم ممکن است از صدای کم به صدای بلند متغیر باشد و ممکن است ان را در یک گوش یا در هر دو گوش بشنوید. در برخی از موارد صدا انقدر بلند است که می تواند ایجاد تداخل کند زمانی که صدای واقعی در بیرون شنیده می شود. وزوز گوش می تواند همواره در معرض حضور باشد یعنی شما ان را حس کنید و می تواند هم نباشد.

انواع وزوز گوش شایع

وزوز گوش ذهنی

تنها صدایی است که شما می توانید بشنوید. این شایع ترین نوع وزوز گوش است. این نوع وزوز گوش می تواند به علت مسائلی در گوش بیرونی یا داخلی باشد. این مشکل بعلاوه می تواند ناشی از مسائل شنوایی یا بخشی از مغز شما باشد که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا (مسیرهای شنوایی) تفسیر می نماید.

وزوز گوش عینی

وقتی پزشک گوش شما را معاینه می نماید می تواند صدای مذکور را بشنود. این نوع از وزوز گوش نادر است و به علت مسائلی جون شرایط استخوانی گوش، رگ های خونی و غیره ایجاد می شود.

در صورتی که وزوز گوش بهبود نیابد و از بین نرود باید به پزشک مراجعه کنید. در برخی از شرایط باید خیلی زود تر از این به پزشک مراجعه کنید اگر تا قبل از مبتلا شدن به وزوز گوش،به عفونت های تنفسی حاصل از برخی بیماری ها مثل سرماخوردگی مبتلا بوده اید و ان را پشت سر گذاشته اید و وزوز گوش به وجود امده و در عرض یک هفته بهبود نیافته است.

دلایل وزوز گوش

دلایل متعدد زیادی می تواند باشد اما در بسیاری از موارد این علت ناشناخته است و تا به الان به طور دقیق تشخیص داده نشده است. یک علت شایع وزوز ، اسیب گوش داخلی است. موهای کوچک و مرطوب در گوش داخلی در ارتباط با فشار امواج صوتی حرکت می نمایند.

دلایل متعدد زیادی می تواند باشد اما در بسیاری از موارد این علت ناشناخته است و تا به الان به طور دقیق تشخیص داده نشده است. یک علت شایع وزوز ، اسیب گوش داخلی است. موهای کوچک و مرطوب در گوش داخلی در ارتباط با فشار امواج صوتی حرکت می نمایند.دلایل رایج وزوز گوش در بسیاری از افراد می تواند یکی از شرایط زیر باشد:

افت شنوایی مرتبط با سن:

برای بسیاری از افراد، شنوایی با افزایش سن دچار اختلال می شود، و این اتفاق معمولا در سن 60 سالگی آغاز می شود. از دست دادن شنوایی می تواند موجب وزوز گوش شود. واژه پزشکی برای این نوع از افت شنوایی،پرسبیکوز یا همان پیر گوشی است.

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند:

کسانی که با تجهیزات سنگین، اره های زنجیره ای و سلاح های گرم در ارتباط هستند، بیشتر در خطر افت شنوایی و در پی ان وزوز گوش هستند. بعلاوه استفاده از دستگاه ها و وسایل جانبی قابل حمل مانند پخش نماینده های MP3 یا آی پاد(پخش نماینده موسیقی دیجیتال)، وسایل جانبی گوشی های هوشمندمثل هنندزفری می توانند موجب از دست دادن شنوایی در طول دوره های بلند مدت شوند.

وزوز گوش می تواند ناشی از روبرو شدن کوتاه مدت در مکان های پر سر و صدا، مانند حضور در یک کنسرت با صدای بلند باشد، که معمولا از بین می رود؛ اما قرار گرفتن در معرض صدای بلند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی گوش می شود.

موم گوش

موم گوش (ماده چسبنده داخل) گوش که از کانال های گوش محافظت می نماید و مانع از رشد باکتری ها می شود یا رشد ان ها را به حداقل می رساند. وقتی این موم های گوش تجمع یابند و گوش تمیز و پاکسازی نشود باعث کاهش شنوایی یا سوزش پرده صماخ می شود و در نهایت وزوز گوش ایجاد می شود.

استخوانچه های گوش میانی:

گوش میانی شامل سه استخوانچه است که گاهی به علت رشد واستحکام غیر طبیعی موجب وزوز گوش می شوند.

دیگر علل وزوز گوش:

برخی از دلایل وزوز گوش شایع هستند از جمله:

بیماری منیر: وزوز گوش می تواند یک شاخص اولیه از بیماری منیر باشد، که شامل اختلال در گوش داخلی است و ممکن است ناشی از فشار مایع در گوش داخلی باشد.

آسیب های وارده بر سر یا گردن: تروما سر و گردن می تواند با عملکرد گوش داخلی، اعصاب گوش یا عملکرد مغز مرتبط باشد و بر شنوایی تأثیر بگذارد. چنین اسیب هایی به طور کلی فقط در یک گوش آسیب وارد می نمایند.

نوروم آکوستیک: این تومور (خوش خیم) بر روی عصب جمجمه است که از سمت مغز شما به گوش داخلی وارد می شود. و مانع از تعادل و انجام شنوایی می شود. بعلاوه استیبولار شانوم هم نامیده می شود، این حالت عموما باعث ایجاد وزوز گوش ان هم فقط در یک گوش می شود.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی به مفصلی گفته می شود که در طرفین سر و در مقابل گوش ها، یعنی قسمتی که استخوان فک پایینی با جمجمه برخورد می نماید، واقع است. اختلالات مربوط به این ناحیه می تواند موجب وزوز در گوش شود.

تغییرات استخوانی گوش

اُتواِسکلروز (رشد غیرطبیعی استخوان های واقع در گوش میانی) می تواند موجب کم شنوایی و وزوز گوش شود. لازم به ذکر است که این بیماری معمولا ریشه وراثتی دارد.

انسداد جرم گوش

جرم گوش با به دام انداختن آلودگی ها و کاهش سرعت رشد عوامل بیماری زا موجب محافظت از مجرای گوش می شود. اما انباشتگی بیش ازحد جرم می تواند موجب کاهش شنوایی یا آسیب پرده گوش شود و به شنیدن صداهای مزاحم بینجامد.

اختلالات عروق خون

موارد نادر، وزوز گوش ناشی از اختلال رگ های خونی است. این نوع وزوز گوش تنگی قلبی نامیده می شود. دلایل ان عبارتند از :

آترواسکلروز:

با افزایش سن و افزایش کلسترول و سایر رسوبات در رگ های خونی اصلی نزدیک گوش میانی و داخلی برخی از انعطاف پذیری های گوش از دست می رود. این مسئله موجب می شود که جریان خون بیشتر و شدید تر شود و گوش شما برای تشخیص ضربات کارش را به سختی انجام دهد که شما معمولا می توانید این نوع عملکرد را به صورت وزوز گوش در هر دو گوش بشنوید.

تومورهای سر و گردن:

تومور که بر روی رگ های خونی در سر یا گردن (نئوپلاسم عروقی) فشار می آورند، می تواند موجب بروز وزوز گوش و سایر علائم شوند. ضعیف شدن مویرگ ها که باعث ایجاد ارتباطات غیر طبیعی بین شریانها و رگها می شود و می توانند منجر به وزوز گوش شوند. این نوع وزوز گوش معمولا در یک گوش اتفاق می افتد.

داروهایی بروز دهنده وزوز گوش

تعدادی از داروها ممکن است موجب آسیب به گوش شوند. به طور کلی، دوز بالای این داروها، وزوز گوش را بدتر می نمایند. اغلب سر و صدای ناخواسته، هنگامی که شما مصرف این داروها را متوقف می کنید از بین می رود. داروهای شناخته شده برای ایجاد یا تشدید وزوز گوش عبارتند از:

آنتی بیوتیکها:

* از جمله پلی مکسین، اریترومایسین، ونکومایسین و نومیدین

* داروهای مربوط به درمان سرطان شامل: مکلرتامین و وین کریستین

* قرص ها(دیورتیک ها) مانند پوماتانید، اسید اتاکریکنیک یا فوروزید آمید

* داروهای کوین برای مالاریا یا برای سایر شرایط بهداشتی استفاده می شود

* برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است موجب آسیب مغزی شوند

* مصرف آسپرین در دوزهای غیر معمولی موجب اختلال در شنوایی می شوند.

عوارض وزوز گوش

شنیدن وزوز در گوش ممکن است بر کیفیت زندگی فرد مبتلا تأثیر بگذارد. عوارض ناشی از این عارضه در همه مبتلایان یکسان نیست، اما شایع ترین این عوارض عبارتند از:

* خستگی؛

* استرس؛

* مسائل خواب؛

* عدم تمرکز؛

* مسائل حافظه؛

* افسردگی؛

* اضطراب و تحریک پذیری.

درمان هریک از این عوارض ممکن است روی خود وزوز گوش تأثیر مستقیم نداشته باشد، اما موجب می شود فرد احساس کند که اندکی بهبود یافته است.

جلوگیری از وزوز گوش

در بسیاری از موارد، وزوز گوش ناشی از چیزی است که نمی توان مانع آن شد. با این حال، برخی از اقدامات احتیاطی می تواند به جلوگیری از نوع خاصی از وزوز گوش یاری کند.

حفاظت از سیستم شنوایی در طول زمان، قرار نگرفتن در معرض سر و صدای بلند می تواند اعصاب گوش را از آسیب حفظ کند و باعث کاهش آسیب شنوایی و وزوز گوش شود.

اگر یک موسیقیدان هستید، در صنعت موسیقی کار می کنید و با ماشین آلات با صدای بلند در ارتباط هستید یا اگر نظامی هستید و از سلاح های گرم استفاده می کنید(به خصوص تپانچه یا تفنگ ساچمه ای)، همواره از شنوایی خود محافظت کنید.

صدا را کم کنید و سپس گوش دهید. در معرض موسیقی طولانی مدت بدون حفاظت از گوش و گوش دادن به موسیقی با حجم بسیار بالا به وسیله هدفون می تواند باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.

مراقبت از سلامت قلب و عروق خود، ورزش منظم، تغذیه درست و گام های دیگری در جهت حفظ رگ های خونی شما می تواند به جلوگیری از وزوز گوش یاری کند.

درمان قطعی وزوز گوش را چگونه انجام دهیم؟

امروز می خواهیم درباره درمان قطعی وزوز گوش و انواع آن صحبت کنیم. لغت وزوز یا Tinnitus از کلمه لاتین Tinnier به معنی زنگ زدن گرفته شده است. وزوز صدای ناخواسته ای است که بدون محرک خارجی به وسیله بیمار در سر یا گوشها شنیده می شود. نوع صدای شنیده شده در وزوز ممکن است به صورت ممتد یا مواج و متناوب شنیده شود. دانشمندان وزوز را نشانه ای از بیماریهای گوش ذکر می نماید که ممکن است در اثر عوامل مختلف ایجاد شود. در ادامه مهمترین درمان های قطعی وزوز گوش بیان می شود.

انواع درمان قطعی وزوز گوش

* سمعک

* پوششگر

* تجهیزات تلفیقی

* کاشت حلزون

* دیگر استراتژی ها

* دارو درمانی

* تاثیر ویتامین ها

* ورزش کردن

* تجریک الکتریکی

* بیوفیدبک

سمعک | راهی برای درمان قطعی وزوزگوش

سمعک ها اغلب برای بیماران وزوزی که کم شنوایی تعیین دارند مفید هستند. سمعک های قابل برنامه ریزی فرصت تنظیم الگوی تقویت را برای فرایند صوتی مطلوب و درمان قطعی وزوز گوش برای ادیولوژیست فراهم می­ نمایند. به این علت، برای بیمارانی که می­توانند هزینه آن را بپردازند، سمعک های قابل برنامه ریزی و هوشمند با ویژگی برنامه کنترل وزوز گزینه مناسبی است. دانشمندان این زمینه معتقدند که سمعک برای کنترل وزوز باید بکار برده شود. به علت اینکه سمعک با تقویت اصوات زمینه سبب پوشش وزوز می شود. گزارش بیشتر کلینیک­های وزوز حاکی از آن است که سمعکدر بیشتر بیماران مفید می­باشد. گزارش شده است که استفاده از سمعک سبب آرامش بیماران دارای وزوز می­ شود.

برای آشنایی با انواع سمعک نامرئی هوشمند از جمله سمعک اتیکن و سمعک ویدکس … می توانید مقالات سایت تهران صفیر را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از سمعک

مزایای استفاده از سمعک برای درمان قطعی وزوز گوش شامل موارد زیر است: مزیت سایکوژیکی یا روانی برای فرد استفاده نماینده خواهد داشت زیرا توجه بیمار به مشکل شنوایی، از توجه او نسبت به وزوز کاسته می شود و این سبب کاهش استرس و کاهش درک وزوز او می­ شود. با بهبود شنوایی فرد باعث می شود که فرد درکی درستی از منشا وزوز داشته باشد که مشکل از کم شنوایی است و با برطرف کم شنوایی تا حد زیادی وزوز هم قطع خواهد شد. برای کسب اطلاعات در زمینه سمعک و قیمت سمعک می توانید به مقالات سایت تهران صفیر رجوع کنید.

پوشش گر

پوشش گر­ها وسایلی هستند که با فراوری صدای خاص متناسب با فرکانس وزوز فرد، وزوز را می پوشانند. در تجربیات سایکو اکوستیک، این بدان معنی است که دریافت یک محرک صوتی یا فراوری محرک دیگر (پوشاننده) به صورت فیزیکی باعث درمان قطعی وزوز گوش و نشنیدن وزوز هنگام استفاده از این وسایل می شود.

تجهیزات تلفیقی

وسیله ای که شامل ترکیبی از سمعک گوش و پوششگر می باشد. دارای دو ولوم کنترل مجزا می باشد، که هر کدام دارای یک عملکرد می باشند بیشتر بیماران دارار وزوز دارای کم شنوایی نیز می باشند با استفاده از این وسیله در واقع اصوات تقویت می شوند و پوشش نیز در حداقل سطح مناسب ارائه میشود. هنگام استفاده از تجهیزات تلفیقی، متخصص باید در درجه اول شنوایی را تنظیم کند و سپس پوشش را در حدی که وزوز را بپوشاند تنظیم نماید.

کاشت حلزون راهی برای درمان قطعی وزوزگوش

بیمارانی با کم شنوایی شدید تا عمیق دوطرفه اغلب نمی­توانند برای صوت درمانی (یعنی استفاده از اصوات خارجی برای آسودگی از وزوز) پیروی نمایند. خوشبختانه، نتایج چندین مطالعه نشان داده که کاشت حلزون گوش برای تعداد زیادی از بیمارانی که تجربه وزوز را قبل از کاشت داشته اند باعث کاهش یا درمان قطعی وزوز گوش شده است. بنابراین کاشت حلزون یک گزینه ماندنی برای برخی از بیمارانی است که وزوز و کم شنوایی دوطرفه را تجربه نموده اند.

دیگر استراتژی های مدیریت وزوز

شدت وزوز اغلب با مسائلی مثل بیخوابی، نگرانی و افسردگی در ارتباط است. این قبیل موضوعات می­توانند یک چرخه نادرست را شکل دهند که هرکدام یکدیگر را بدتر می­کند. همواره وزوز نقطه آغاز این سیکل نیست. بیشتر بیماران افسردگی، بی خوابی یا استرس را قبل از وزوز تجربه می­نمایند.

دارو درمانی و درمان قطعی وزوز گوش

تعداد اندکی از داروها، به شکل مؤثری برای کاهش شدت یا درک وزوزهای مزمن مؤثر هستند. توصیه می­شود تجویز داروها برای درمان بی خوابی، اضطراب، افسردگی، ترسها، تمایلات عقده ایی- اجباری یا سایر مسائل روانی با مشورت متخصصین این زمینه صورت پذیرد. داروهای ضد اضطراب مثل باربتوراتها، بنزودیازپین، پروپرانول و آنتی هیستامین ها نیز درکنترل وزوز مورد استفاده قرار می­گیرند. باربیتوراتها دردرجه اول، به عنوان مسکن می باشند برای بیخوابی موثر می­باشند. داروی انتخابی آنها دیازپام، فلورازپام است، این داروها سیگنالهای آوران سیستم شنوایی را در سطح ساقه مغز یا بخشهای بالاتر در سیستم اعصاب مرکز مهار می نمایند.

اثر ویتامین ها بر درمان قطعی وزوز گوش

ویتامین ها و از جمله اسیدنیکوتینیک به علت اثر گشاد نمایندگی عروق و بر اساس این فرضیه که سبب افزایش جریان خون می شوند برای کنترل وزوز توصیه شده اند. گزارشات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از ویتامین A سبب بهبود شنوایی و کاهش وزوز می­شود. روی نیز برای کنترل وزوز توصیه شده است. این مکمل ها به تنهایی، احتمالا بلندی یا شدت وزوز بیمار را کاهش نخواهند داد. اما مکمل ها می­توانند به حفظ یا بهبود سلامت کلی بیماران که شامل سلامت و عملکرد سیستم شنوایی دوگوشی هم می­شود یاری نمایند.دریافت مکمل های غذایی مناسب بعلاوه می­تواند احساس تندرست بودن را در بیماران بهبود بخشد. بیمارانی که نقش فعالی در حفظ سلامتی­شان دارند احساس می­نمایند که کنترل بیشتری بر شرایطشان دارند. این دید مثبت می­تواند در افزایش خوش بینی و نهایتا کاهش شدت وزوز نقش داشته باشد.

تشویق به ورزش کردن در درمان قطعی وزوز گوش

برخی بیماران به خاطر اینکه ورزش بلندی وزوزشان را افزایش می­دهد، سطح فعالیت فیزیکی­شان را کم می­نمایند. این افزایش در وزوز تقریبیا همواره موقتی است و با افزایش فشار خون در هنگام ورزش در ارتباط است. به خاطر اینکه مزایای ورزش منظم (شامل کاهش استرس، بهبود سلامت قلبی عروقی، تون عضلات، حوصله و الگوهای خواب) بسیار مهمتر از افزایش موقت وزوز است، توصیه می­کنیم که بیماران هنگامی که امکان دارد فعالیت های فیزیکی متنوع را به کار بگیرند.

تحریک الکتریکی

یکی از روشهای کنترل و یا درمان وزوز استفاده از تحریک الکتریکی می باشد که اولین بار به وسیله Feldman در سال 1382 مطرح شد محل الکترود، نوع الکترود، و نوع جریان الکتریکی مورد استفاده، در اندازه موثر بودن وسیله برای کنترل وزوز نقش دارند. اثر بخشی آن کاملا معلوم نیست ممکن است در یک فرد شدت و اندازه وزوز را کم کند و در فرد دیگر کاهش ندهد.

بیوفیدبک

تکنیکهای بیوفیدبک برای یاد دادن روشهای کنترل استرس به بیمار طراحی شده اند. تکنیک بیوفیدک مشاهده اثرات شل شدن عضلات با استفاده از الکترومیوگرافی (ENG) می­باشد. الکترومیوگرافی برای ثبت سرعت تخلیه خودبه خودی عصبی عضلانی بکار برده می شود. با استفاده از این روش علایم الکتریکی عضلات به صورت علایم بینایی ظاهر می­شوند و فرد می تواند با استفاده از این علایم به اندازه شل بودن عضلات پی ببرد و از آن به عنوان راهنما جهت ایجاد شرایط مطلوب استفاده نماید. هدف نهاییاز تکنیک­هایی بیوفیدبک آن است که بیمار یاد بگیرد چگونه با شل کردن عضلات استرس خود را کم کند.

تعیینات انواع برندهای سمعک نامریی را ما در سایت تهران صفیر قرار داده ایم؛ درادامه می خواهیم درباره سمعک فوناک ببیشتر بدانیم. برای درمان قطعی وزوز گوش ، با کلینیک سمعک تهران صفیر تحت مدیریت دکتر ولدبیگی تماس بگیرید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت کلینیک تهران صفیر

سایت چطور

منبع: راسخون

به "وزوز گوش چیست و علل، علائم و موثرترین راه های درمان آن کدام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزوز گوش چیست و علل، علائم و موثرترین راه های درمان آن کدام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید