عسلویه؛ از روستایی کوچک تا قطب انرژی کشور

به گزارش وبلاگ هوشمند، خبرنگاران، گروه استان ها - سعید رضایی: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار خوبی نصیب کشور شده است ولی بعضی از دستاوردهای در طول دوران انقلاب اسلامی بی نظیر هستند.

عسلویه؛ از روستایی کوچک تا قطب انرژی کشور

پارس جنوبی را می توان بی نظیرترین و یا حداقل یکی از کم نظیرترین دستاوردهای دوران انقلاب اسلامی دانست که نقش بسیار مهمی در تامین سبد انرژی کشور و افزایش فراوری ناخالص ملی دارد.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان دارای 9 هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت است که بیش از هشت درصد از گاز جهان را در خود جای داده است.

شش هزار کیلومتر مربع از میدان گازی پارس جنوبی سهم قطر و سه هزار و 700 کیلومتر مربع سهم ایران است و با توجه به پیشتازی قطر در برداشت از این میدان مشترک، در سال های اخیر کوشش بسیار زیادی برای رسیدن میزان برداشت گاز ایران به همسایه جنوبی اجرا شده است.

برای برداشت سهم ایران 24 فاز خشکی طراحی شده است که تا کنون 13 فاز آن یعنی فازهای یک تا 10 و فازهای 12، 15 و 16 به بهره برداری رسیده است. این فازها در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر قرار دارند. البته برداشت گاز از بعضی دیگر از فازها نیز در حال اجرا است که این فازها هنوز افتتاح رسمی نشده اند.

بر اساس استانداردهای موجود به طور میانگین به ازای هر فاز، یک سکو و حدود 10 حلقه چاه فعال در دریا وجود دارد که گاز و میعانات گازی موجود در مخزن پارس جنوبی را به همراه آب شور به وسیله خطوط لوله 36 اینچی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وارد می نماید.

وضعیت گذشته عسلویه

منطقه پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر قرار گرفته است که بخش از آن در شهرستان عسلویه و بخشی در شهرستان کنگان قرار گرفته است. تا پیش از انقلاب اسلامی این مناطق با محرومیت های گسترده ای روبرو بودند.

عسلویه و نخل تقی دو روستای کوچک بودند و از نظر برخورداری از امکاناتی نظیر فضاهای آموزشی مناسب، زیرساخت های بهداشتی و درمانی، راه، آب و برق و گاز و . . . به شدت عقب مانده بود.

هیچ گونه بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان صورت نگرفته بود و خبری از اکتشافات گاز و لایه های نفتی و ایجاد تاسیسات عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در این منطقه نبود.

اکنون به لطف انقلاب اسلامی شاهد اقدامات گسترده ای در راستای بهره برداری از میدان مشترک گازی پارس جنوبی هستیم. میدانی که قطری ها زودتر از ما بهره برداری از ان را شروع نمایند ولی اکنون در برداشت با این کشور برابر هستیم و در حال افزایش نسبی برداشت نسبت به کشور همسایه هستیم.

تاسیسات عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی مستقر شده است و روز به روز شاهد توسعه و پیشرفت بیشتری در این منطقه و شروع فعالیت شرکت و صنعتی جدید هستیم.

فازهای پارس جنوبی یکی پس از دیگری وارد مدار فراوری شده اند و علاوه بر تامین احتیاج کشور - با وجود افزایش چشمگیر میزان مصرف گاز - بخشی از فراوریات این منطقه به خارج از کشور صادر می گردد.

صنایع و شرکت های بزرگ پتروشیمی در این منطقه فعال شده اند و شاهد افزایش تعداد پتروشیمی ها هستیم. در کنار پتروشیمی ها صنایع پائین دست نفت و گاز و پتروشیمی نیز در این منطقه در حال گسترش است.

پارس جنوبی معادل 120 سال فراوری نفت کشور

مسعود حسنی مدیرعامل سابق مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه عظمت و اهمیت ذخایر پارس جنوبی بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: مخزن گاز پارس جنوبی، با 3 هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت دارای ظرفیت 14 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی است. این مخزن 8 درصد از ذخایر گاز جهان و 50 درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می دهد.

وی گفت: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل 155 هزار و 992 تن طلا است، یعنی اگر این مقدار طلا را در کامیون بارگیری نموده و در هر کامیون 20 تن طلا قرار گیرد، 7 هزار و 800 کامیون و کاروانی به طول 78 کیلومتر خواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل 120 سال فراوری نفت کشور را در اختیار دارد.

حسنی ادامه داد: رسیدن به این درآمد احتیاجمند تأسیساتی است که ارزش افزوده ایجاد کند، به این معنا که تبدیل گاز به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع اقتصادی به کشور، بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است.

پارس جنوبی بزرگترین دستاورد اقتصادی انقلاب

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاقات بزرگی در سطح کشور اتفاق افتاده است که در حوزه اقتصادی و صنعت نفت، بزرگ ترین اتفاق که صفر تا 100 آن پس از انقلاب انجام شد، پارس جنوبی و منطقه ویژه پارس است.

میدان بزرگ گازی پارس جنوبی در جهان بی نظیر است و هشت درصد از گاز جهان را در خود جای داده است؛ برای برداشت از این میدان گازی معادل 29 فاز استاندارد طراحی شده است که بسیاری از این فازها وارد مدار شده و به زودی چند فاز دیگر نیز وارد مدار خواهد شد..

در این منطقه به غیر از فراوری گاز، محصولات جانبی نیز فراوری می گردد که می توان به فراوری محصولات متننوع پتروشیمی، اتان، گوگرد، LPG و . . . اشاره نمود.

هرچند در سال های اخیر و به دنبال تکمیل و به بهره برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی شاهد کاهش نسبی نیروی شاغل در این منطقه هستیم ولی روزگاری این منطقه به صورت همزمان حدود 100 هزار نفر نیروی شاغل داشت. این میزان اشتغال بسانگر عظمت صنعت در این منطقه است. مجموع نیروهای شاغل در این منطقه اکنون حدود 50 هزار نفر برآورد می گردد.

دستاوردهای این منطقه در حالی به دست آمده است که کشور ما در سال های اخیر با سخت ترین تحریم ها روبرو بوده است و در این شرایط دست روی دست نگذاشتیم و با تکیه بر تواند داخلی روند توسعه این منطقه ادامه یافت.

ایران در برداشت از پارس جنوبی از قطر جلو زد

قطری های خیلی زودتر از ایران برای برداشت از میدان مشترک گازی دو کشور اقدام کردند و در زمانی سریع تر تاسیسات خود را ساختند و پیروز شدند برداشت را شروع نمایند و سال ها به میزان خیلی بیشتری از این میدان برداشت کردند.

کوشش گسترده ای برای تکمیل فازهای پارس جنوبی اجرا شده است و در سال های اخیر بسیاری از فازهای باقی مانده وارد مدار فراوری شدند تا ایران به برداشت گاز از قطر نزدیک گردد و یا بتواند برداشت بیشتری داشته باشد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در این زمینه گفت: در پارس جنوبی که بزرگترین میدان جهانی است خوشبختانه توانستیم معادل 14 فاز استاندارد را به مدار بیاوریم.وی اعلام کرد: برداشت گاز از این میدان در سال 91 حدود 280 میلیون مترمکعب در روز بود که در حال حاضر حدود 610 میلیون مترمکعب در روز رسیده است و برای اولین بار از قطر در زمینه برداشت گاز جلو زدیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "عسلویه؛ از روستایی کوچک تا قطب انرژی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسلویه؛ از روستایی کوچک تا قطب انرژی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید