تعرض آمریکایی ها به هواپیمای مسافربری ایران نقض آشکار پیمان شیکاگو است

به گزارش وبلاگ هوشمند، علیرضا منظری در مورد نقض پیمان شیکاگو از سوی آمریکایی ها گفت: در حادثه اخیر، هواپیمای نظامی آمریکا بدون هماهنگی با مرکز کنترل سازمان هواپیمایی سوریه رهگیری را انجام داده است و این اقدام آمریکایی ها نقض آشکار پیمان شیکاگو است.

تعرض آمریکایی ها به هواپیمای مسافربری ایران نقض آشکار پیمان شیکاگو است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری وبلاگ هوشمند علیرضا منظری نماینده اسبق ایران در سازمان دنیای هواپیمایی(ایکائو) در مصاحبه با برنامه بحث روز رادیو ایران با اشاره به تهدید نظامی ایرباس مسافری تهران-بیروت متعلق به هواپیمایی ماهان از سوی جنگنده های آمریکایی گفت: در حقوق بین الملل اصل انحصار حاکمیت کشورها بر فراز هوایی سرزمین خود ابتدا یک اصل عرفی بود و بعدها در کنوانسیون شیکاگو به صورت اصل قانونی در همه کشورهای دنیا پذیرفته شد. این حادثه در فضای هوایی کشور سوریه رخ داد و حاکمیت بر این فضا نیز به عهده حکومت سوریه است.

وی ادامه داد: بنابراین مرکز کنترل سازمان هوایی سوریه وظیفه کنترل و نظارت بر پروازها را برعهده دارد و هواپیمای ماهان براساس مقررات طرح پرواز خود را به سوری ها تقدیم نموده و آنها هم با عبور هواپیمای ایرانی از فراز هوایی سوریه و فرود در بیروت که مقصد هواپیما بوده است موافقت نموده اند. اگر احیانا مسئله ای برای پرواز به وجود بیاید باز هم مرکز کنترل سازمان هوایی سوریه وارد عمل می گردد و به وسیله بخش های نظامی کار رهگیری و شناسایی را انجام می دهد.

منظری همچنین در مورد نقض پیمان شیکاگو از سوی آمریکایی ها گفت: در حادثه اخیر هواپیمای نظامی آمریکا که هیچ اعتبار قانونی برای حضور در سوریه ندارد بدون هماهنگی با مرکز کنترل سازمان هواپیمایی سوریه رهگیری را انجام داده است و این اقدام آمریکایی ها نقض آشکار پیمان شیکاگو است.

وی در انتها گفت: براساس ضمیمه شماره 13 کنوانسیون شیکاگو وقتی یک سانحه هوایی اتفاق می افتد وظیفه رسیدگی به سانحه بر عهده کشوری است که سانحه در آن اتفاق افتاده است. در این حادثه کشور سوریه کمیته پیگیری سانحه را تشکیل داده است و از اعضای مختلف درگیر در آن دعوت نموده است تا مدارک و مستندات خود را ارائه نمایند تا آنالیز اولیه انجام گردد. ایران نیز به عنوان کشور ناظر برای حضور در این کمیته دعوت شده است.

رفتار مخاطره آمیز آمریکایی ها را به صورت جدی پیگیری می کنیم

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری که مهمان تلفنی برنامه بود درباره اقدامات اجرا شده از سوی ایران برای پیگیری رفتار مخاطره آمیز آمریکایی ها با پرواز ماهان گفت: ایران عضو پیمان شیکاگو است و به تمام مقررات اشاره شده در این پیمان پایبند است و همه کشورهای دنیا باید به آن پایبند باشند. پرواز هواپیمایی ماهان یک پرواز مسافری بود که براساس رویه های بین المللی مجوزها را اخذ نموده بود و در ارتفاع مجازی که مرکز کنترل سازمان هواپیمایی کشور سوریه معین نموده بود پرواز می کرد که متاسفانه مورد تعرض دو فروند هواپیمای نظامی آمریکایی نهاده شد.

وی با اشاره به پیگیری جدی سانحه هواپیمایی تهران-بیروت از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مطرح نمود: ما بلافاصله پس از اطلاع از وقوع سانحه به وسیله نماینده کشورمان در سازمان دنیای هواپیمایی(ایکائو) موضوع را پیگیری کردیم و درخواستمان را ارائه دادیم. از کشور سوریه نیز که این اتفاق در آنجا اتفاق افتاده بود درخواست کردیم که به این پرونده رسیدگی کند و سپس براساس مقررات سازمان دنیای هواپیمایی همکاری های لازم بین دو کشور شروع شد. قطعا ما در سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد و اقدامات مخاطره آمیز آمریکا را محکوم می کنیم.

آمریکا در آینده نزدیک در منطقه غرب آسیا جایی نخواهد داشت

محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل سیاسی درباره انتها سلطه آمریکا در منطقه غرب آسیا اظهار کرد: اهمیت راهبردی منطقه غرب آسیا به دلیل گذرگاه های مهم دریایی مانند، هرمز، باب المندب و سوئز و همچنین انرژی است و آمریکایی ها به همین دلیل در دو دهه گذشته سعی نموده اند بر این منطقه مسلط شوند اما با توجه به شرایط فعلی آمریکا در آینده ای نزدیک در غرب آسیا جایی نخواهد داشت زیرا حکومت آمریکا حکومتی مستکبر و سلطه طلب است که اساس حضور و فعالیت پایگاه هایش در منطقه را با واگرایی بنا نموده است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر کشورهای منطقه به دنبال همگرایی با یکدیگر هستند و این برخلاف میل آمریکایی ها است، هر چقدر همکاری های سیاسی و مالی کشورهای منطقه افزایش پیدا کند از قدرت آمریکا در منطقه کاسته خواهد شد. محور مقاومت در منطقه به رهبری ایران شکل گرفته و تمام برنامه های آمریکا برای تجزیه کشوهای منطقه شکست خورده است.

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تعرض آمریکایی ها به هواپیمای مسافربری ایران نقض آشکار پیمان شیکاگو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعرض آمریکایی ها به هواپیمای مسافربری ایران نقض آشکار پیمان شیکاگو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید