تا فراوری واکسن واقعی کرونا چقدر فاصله داریم

به گزارش وبلاگ هوشمند، خبرگزاری مهر -گروه دانش و فناوری؛ شیوا سعیدی: هرچند پزشکان هنوز هیچ واکسن یا درمان قطعی برای ویروس کرونا (کووید 19) در اختیار ندارند، اما مقامات بهداشت و شرکت های داروسازی در سراسر دنیا مشغول فراوری درمانی برای این ویروس هستند.

تا فراوری واکسن واقعی کرونا چقدر فاصله داریم

این در حالی است که به گفته سازمان دنیای بهداشت در حال حاضر بیش از 20 واکسن احتمالی برای ویروس کرونا در سراسر دنیا در حال توسعه است. اما مسئولان این سازمان مرتب تأکید می نمایند حداقل یک سال طول می کشد تا صلاحیت واکسن تایید و آماده توزیع در سطح وسیع گردد.

در این میان داروهای مختلفی نیز برای درمان بیماران در نظر گرفته شده که هم اکنون در مرحله آزمایش های حیوانی هستند یا به زودی وارد مرحله آزمایش های بالینی می شوند.

در این گزارش کوشش شده تا مروری بر آخرین تحولات درباره فراوری دارو و واکسن های ویروس کرونا داشته باشیم.

رمدیسیویر داروی مورد تایید سازمان دنیای بهداشت

شرکت آمریکایی گیلید ساینس این دارو را فراوری نموده است. رمدیسیویر یک داروی ضدویروسی است که هم اکنون در بازار وجود دارد. سازمان دنیای بهداشت نیز اعلام نموده رمدیسیویر برای درمان ویروس جدید کرونا موثر خواهد بود. بروس آیلوارد معاون دبیر سازمان دنیای بهداشت نیز در کنفرانسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط یک دارو وجود دارد که به عقیده ما واقعاً کارآمد است و این دارو رمدیسیویر است.

رمدیسیویر یک داروی آزمایشی است که برای درمان ویروس ابولا آزمایش شده بود. این دارو اکنون در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در حال آزمایش و قرار است یک آزمایش بالینی در این مرکز انجام گردد. نخستین شرکت نمایندگان در این آزمایش نیز تبعه های آمریکایی هستند که در کشتی تفریحی دیاموندپرنسس حضور داشته اند. در این آزمایش پس از آنکه شرکت نمایندگان ثبت نام کردند، 200 میلی گرم رمدیسیور به آنها تزریق می گردد. همچنین آنها پس از بستری شدن در بیمارستان نیز 100 میلی گرم از این دارو را دریافت می نمایند. کل مدت بستری شدن آنها 10 روز طول می کشد. شرکت نمایندگان در گروه کنترل نیز محلولی دریافت می نمایند که شبیه رمدیسیویر، اما فقط حاوی مواد غیر فعال است.

آنتونی فائوسی مدیر انستیتو ملی آلرژی و بیماری های عفونی در آمریکا می گوید: ما به زودی متوجه می شویم این دارو کارآمد است یا خیر. اگر کارآمد باشد آن را توزیع خواهیم کرد. از سوی دیگر در ماه مارس آزمایش هایی برای آنالیز این دارو انجام می گردد و حدود هزار بیمار ویروس کرونا به خصوص در آسیا در این آزمایش ها شرکت می نمایند. یکی از این آزمایش ها 400 بیمار را در بر می گیرد که علائم شدیدی دارند. آزمایش دیگر با حضور 600 بیمار با علائم متوسط برگزار می گردد. این آزمایش ها تاثیرگذاری دوزهای مختلف رمدیسیویر را آنالیز می نمایند. در هر دو آزمایش شرکت نمایندگان به مدت 5 یا 10 روز دارو دریافت می نمایند.

داروهای HIV برای درمان ویروس کرونا

پزشکان در سراسر دنیا از جمله تایلند و چین مشغول ترکیب داروهای اچ آی وی و آنفلونزا هستند. نتایج این تحقیقات به طور گسترده گزارش شده است. چند سال قبل نیز ترکیب داروهای اچ آی وی و یک داروی آنتی ویروس به درمان بیماران مبتلا به سارس یاری کرد. سارس نیز از یک ویروس کرونا نشات گرفته بود.

تا فراوری واکسن کرونا چقدر فاصله داریم

علاوه بر درمان های گفته شده، چند شرکت در سراسر دنیا پس از دریافت اطلاعات ژنتیک ویروس مشغول توسعه واکسن هایی برای آن هستند. از آنجا که ویروس کرونا در دسامبر 2019 میلادی در چین ظهور کرد، واکسن های احتمالی نیز به سرعت ساخته شدند. با این وجود باید در نظر داشت که هنگام شیوع ویروس سارس، 20 ماه طول کشید تا محققان آزمایش های بالینی واکسن سارس را انجام دهند.

اما واقعیت این است که مقامات بهداشتی معتقدند تایید این واکسن ها حداقل یک سال طول می کشد. به گفته فائوسی چشم انداز فراوری واکسن ویروس کرونا به توضیح زیر است: مرحله نخست آزمایش بالینی است که احتمال تا 2 ماه دیگر شروع گردد. چنین آزمایشی شامل 45 نفر خواهد بود و 3 ماه طول می کشد. طی این آزمایش محققان سعی می نمایند ایمن بودن و ایمونوژنتیک بودن آن را تعیین نمایند. در مرحله بعد صدها نفر شرکت می نمایند. این مرحله نیز 6تا8 ماه طول می کشد. بنابراین حتی اگر یک واکسن احتمالی ایمن و موثر باشد تا یک سال آماده استفاده نخواهد بود.

اما به هر حال محققان همچنان به کوشش خود ادامه می دهند.

یکی از شرکت های مشغول فراوری واکسن نیز مدرنا است. این شرکت فناوری زیستی آمریکایی، یک واکسن آزمایشی را به انستیتو ملی آلرژی و بیماری های عفونی این کشور ارسال نموده که مرحله نخست آزمایش آن در ماه آوریل شروع می گردد. مدرنا با استفاده از RNA ویروس سعی دارد دارویی بسازد که سلول های بدن را هدایت می نماید تا پروتئین هایی برای جلوگیری یا مقابله با بیماری بسازند. سخنگوی مدرنا اعلام نموده واکسنی به نام mRNA01273 ساخته است. مدرنا تصمیم دارد با همکاری انستیتو ملی بهداشت این واکسن را روی داوطلبانی سالم آزمایش کند. آزمایش مذکور ماه آینده انجام می گردد. اگر این واکسن ایمن باشد، روی صدها بیمار تست می گردد. این واکسن در حقیقت یک شاخه مصنوعی از mRNA است که سلول های بدن را متقاعد می نماید در مقابل ویروس، آنتی بادی هایی بسازند.

شرکت Cure Vac هم مانند مدرنا از فناوری mRNA مصنوعی برای فراوری واکسن استفاده می نماید. این شرکت گارنتی از سازمان ائتلاف برای نوآوری های آمادگی اپیدمیک دریافت نموده تا اقداماتی برای فراوری واکسن کرونا انجام دهد. این شرکت اعلام نموده تا چند ماه دیگر واکسن خود را برای آزمایش روی انسان آماده می نماید.

کوشش چینی ها و واکسنی از جنس دی ان ای

شرکت گلاکسواسمی کلاین یکی از بزرگترین فراوری نمایندگان واکسن در سراسر دنیا است که فناوری های نوین خود را در اختیار یک شرکت چینی قرار داده تا واکسنی برای ویروس کرونا بسازد. این شرکت ترکیباتی را در اختیار شرکت چینی کلوور قرار می دهد که تاثیرگذاری واکسن را بیشتر می نماید. روش شرکت کلور نیز شامل تزریق پروتئین هایی است که سیستم ایمنی را وادار به واکنش می نماید. در نتیجه بدن در برابر عفونت مقاومت می نماید. این شرکت هنوز اعلام ننموده واکسن مذکور چه زمانی برای آزمایش روی انسان آماده می گردد.

این شرکت طی 4 دهه اخیر مشغول فعالیت روی فناوری است که دی ان ای را به دارو تبدیل کند. این شرکت معتقد است فناوری مذکور قادر به فراوری واکسنی برای ویروس کرونا است.

به همین دلیل یک شرکت دیگر اینوویو واکسنی ابداع نموده که می تواند آنتی بادهایی فراوری و در مقابل عفونت از افراد محافظت کند.

اینوویو نیز با شرکت چینی پکن ادواکسین بیوتکنولوژی همکاری می نماید و اکنون در مرحله پیش آزمایش بالینی فراوری واکسنی به نام INO-4800 است. پیش بینی می گردد این شرکت در امسال آزمایش های بالینی خود را انجام دهد.

این شرکت در گذشته نیز هنگام شیوع ویروس های ابولا و زیکا فعالیت هایی انجام داده است.

یک شرکت دیگر به نام جانسون و جانسون روشی چند وجهی برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ نموده است. این شرکت مشغول توسعه واکسنی است که نسخه ای خاص از ویروس را به بدن فرد وارد می نماید تا سیستم ایمنی بدن بیمار بدون ابتلا به عفونت، واکنش نشان دهد.

همزمان این شرکت مشغول همکاری با سازمان های دولتی آمریکا است تا برای بیماران مبتلا به این ویروس نیز درمانی فراوری کند. این همکاری شامل آنالیز تاثیرگذاری داروهای مختلف روی ویروس کرونا است.

ترکیب دی ان ای و ویروس برای فراوری واکسن

ترکیب دی ان ای ویروس کرونا با مواد ژنتیکی یک نسخه بی ضرر از ویروس، کوشش دیگری است که توسط شرکتی که یک واکسن برای بیماری تب زرد و دیفتری فراوری نموده بود، انجام می گردد.

پیش بینی می گردد تا 6 ماه دیگر واکسنی که به این شکل فراوری می گردد مورد آزمایش قرار گیرد. همچنین این واکسن تا 18 ماه دیگر آماده آزمایش روی افراد است. این شرکت اعلام نموده تایید واکسن حداقل 3 سال طول می کشد!

کوشش یک دانشگاه هنگ کنگ

در آخرین کوشش ها دانشگاهی در هنگ کنگ مشغول توسعه واکسنی برای ویروس کرونا شده است. محققان در دانشگاه اپیتوپ های (epitope) B-cellو T-cell را شناسایی نموده اند که می تواند در مقابل ویروس سارس و همچنین ویروس کرونا واکنش هایی در سیستم ایمنی بدن ایجاد نمایند. اپیتوپ بخشی از آنتی ژن است که توسط سیستم دفاعی بدن تشخیص داده می گردد. بعضی اپیتوپ های شناسایی شده می توانند در برابر کووید 19 واکنش سیستم ایمنی بدن را ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تا فراوری واکسن واقعی کرونا چقدر فاصله داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا فراوری واکسن واقعی کرونا چقدر فاصله داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید