ساخت نسل نو ایمپلنت های ارتوپدی با مواد زیست فعال

به گزارش وبلاگ هوشمند، محققان در تلاشند تا با بکارگیری مواد زیست فعال نسل جدیدی از ایمپلنت های ارتوپدی را فراوری نمایند.

ساخت نسل نو ایمپلنت های ارتوپدی با مواد زیست فعال

به گزارش وبلاگ هوشمند محققان یک موسسه پژوهشی کانادایی در کوشش هستند تا با استفاده از مواد زیست فعال نسل تازهی از ایمپلنت های ارتوپدی را فراوری نمایند.

پوشش های زیست فعال نقشی حیاتی را در مورد موفقیت ایمپلنت ها بازی می نمایند چرا که آن ها سبب برانگیختن پاسخ های مفید بیولوژیکی برای بدن می شوند.

ایمپلنت ها یا درون کاشت ها از طریق ها یا اجزاء مصنوعی گفته می گردد که در بخشی از بدن نصب یا ثابت شده تا جایگزین یک عضو زیستی گردد و کار های آن عضو را انجام دهد.

در همین ارتباط، انستیتو ملی پژوهش های علمی کانادا (INRS) مدتی است که در حال فراوری پوششی است که بتواند بافت استخوانی را شبیه سازی بکند.

پروفسور فدریکو روسئی (Federico Rosei) از انستیتو ملی پژوهش های علمی کانادا در همین ارتباط می گوید: ایمپلنت های سنتی درست شده از فلز، سرامیک و یا پلیمر، دارای خواص زیست فعال (بیواکتیو) محدودی هستند و به همین دلیل، فرایند درمانی فرد ممکن است طولانی مدت شده و خطر پس زدن ایمپلنت از سوی بدن فرد بیشتر گردد. حال با در نظر گرفتن این مسائل، فراوری نسل تازهی از مواد ایمپلنتی که دارای سازگاری و یکپارچکی بیشتری است، امری ضروری به نظر می رسد.

مواد زیست فعال

محققان با استفاده از سه ماده زیست فعال، در حال توسعه یک پوشش پیشرفته هستند. بر این اساس ترکیب شیمیایی کیتوسان (Chitosan) که در پوسته میگو موجود است، خاصیتی ضد میکروبی را از خود نشان داده است. سلول ها در حضور کلاژن که یکی از اجزای آلی موجود در استخوان ها است، جابجا شده و راحت تر رشد می نمایند. کلاژن در واقع پروتئینی است که در تمام بدن وجود دارد و در واقع ترکیب اصلی سازنده غضروف، عضلات، استخوان ها، پوست و تاندون ها محسوب می گردد.

عمران دین دانشجوی دکترا در انستیتو ملی پژوهش های علمی کانادا می گوید: توانایی رسوب چنین پوشش هایی سبب می گردد تا بتوان ایمپلنت هایی با خواص بیولوژیکی فراهم گردد. این مسأله برای کاربرد های زیست پزشکی امری نوید بخش است؛ چرا که این پوشش ها قادر به فراهم آوردن زمینه مناسب تری برای پذیرش ایمپلنت در بدن فرد می گردد.

در این روش، محققان برای ایجاد این پوشش، از رسوب الکتروفورتیک استفاده کردند؛ بطوری که ایمپلنت به مانند یک الکترود عمل می نماید که ذرات مواد زیست فعال روی آن رسوب نموده و در نتیجه یک لایه تشکیل می دهند.

با این حال، طبق این گزارش ضروری است تا تحقیقات بیشتری در مورد این روش تازه صورت پذیرد.

منبع: پایگاه Azo materials

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ساخت نسل نو ایمپلنت های ارتوپدی با مواد زیست فعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نسل نو ایمپلنت های ارتوپدی با مواد زیست فعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید