با عوارض نوشیدنی های شیرین آشنا شوید

به گزارش وبلاگ هوشمند، یک آنالیز نو نشان می دهد که استفاده مداوم از نوشیدنی های شیرین شده با شکر برای فرونشاندن تشنگی، نه تنها در افزایش وزن شما دخیل است بلکه شانس ابتلای شما به دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک - دسته ای از بیماری هایی که خطر ابتلای شما به بیماری قلبی را افزایش می دهند - را نیز بالا می برد.

با عوارض نوشیدنی های شیرین آشنا شوید

نوشیدنی قند دار چیست؟

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از موسسه سلامت و تغذیه ایران، می توان گفت: نوشیدنی های حاوی قند شامل انواع نوشیدنی هایی گازدار و بدون گاز، نوشیدنی های طعم دار، کنسانتره آب میوه های صنعتی، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا، چای و قهوه شیرین شده هستند، که در فرمولاسیون آنها قند یا شیرین نماینده های مصنوعی وجود دارد.

اگرچه در مقایسه با نوشیدنی های حاوی قند، آبمیوه های صد درصد طبیعی، دارای قند طبیعی از میوه هستند و قند به آنها اضافه نشده است، اما قندی که از نوشیدن آبمیوه های صد در صد طبیعی یا نوشیدنی های حاوی قند وارد بدن می گردد، به هرحال یکی بوده و دارای متابولیسم واثربیولوژیکی مشابهی در بدن هستند.

دیابت در کمین هواداران نوشیدنی های قندیقند موجود در نوشیدنی های حاوی قند و آبمیوه های صد در صد طبیعی شامل هر دو نوع قند گلوکز و فروکتوز است که چون به صورت نوشیدنی (مایع) وارد بدن می شوند، به سرعت هضم و جذب می شوند. گلوکز مازاد روی مقاومت انسولین اثر می گذارد که بر طبق بعضی منابع علمی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قند و نیز بیماری های قلبی را افزایش دهد.

از زیاده روی بپرهیزیدخطر ابتلا به این عوارض زمانی بیشتر می گردد که از طرف دیگر افراد فروکتوز بیشتری نیز مصرف نمایند، که فعالیت کبد را بالا می برد. فروکتوز اضافی به چربی تبدیل می گردد و به صورت تری گلیسیرید وارد جریان خون می گردد. بنابراین، باید توجه داشت، گرچه ظاهراً آبمیوه های طبیعی انتخاب سالم تری در مقایسه با نوشیدنی های حاوی قند هستند، اما طبق نظرات ارائه شده از گروه تحقیقاتی در هارواد، باید از مصرف زیاد آنها پرهیز کرد.1

مایعات قندی و انسولینعملکرد اصلی انسولین آوردن گلوکز از جریان خون به سلول است اما زمانی که شما نوشابه یا نوشیدنی های شیرین می نوشید سلول تمایل به مقاومت در برابر اثرات انسولین می نماید؛ وقتی این اتفاق می افتد لوزالمعده تمایل به فراوری انسولین اضافی به منظور کاهش سطح گلوکز در خون پیدا می نماید.

علت اصلی ابتلا به دیابت نوع 2دیابت نوع 2 یک بیماری نسبتاً شایع است که 300 میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند و در اثر گلوکز بالای خون یا با کمبود انسولین تعیین می گردد؛ به تازگی در مطالعه ای تعیین و ثابت شد مصرف روزانه نوشابه 1.1 درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

اثر مایعات قندی در لپتینپزشکان در مطالعه ای که بر روی موش انجام دادند تاثیر مصرف شکر بر مقاومت به لپتین را دیدند، لپتین یک پروتئین کوچک با 167 اسید آمینه است که به وسیله گردش خون به مغز رفته و در آنجا بر روی گیرنده های هیپوتالاموس اثر می گذارد و سبب کاهش اشتها و افزایش چاقی می گردد؛ این پروتئین بوسیله بافت چربی در بدن انسان ساخته و در خون می رود و از راه های مختلف از چاقی جلوگیری می نماید.

در آزمایشی بر روی موش ها نشان داد، هنگامی که موش ها با مقادیر زیادی از فروکتوز تغذیه شدند توسعه مقاومت به لپتین آغاز شد و بار دیگر که یک رژیم غذایی بدون قند به آنها داده شد مقاومت لپتین از بین رفت؛ با این حال این مطالعه هنوز در انسان تایید نشده است.

افرادی که وزن کم می نمایند مقدار لپتین آنها کاهش پیدا نموده است.

لیموناد می تواند اعتیادآور باشدهنگامی که ما مواد قند می خوریم دوپامین در مغز ترشح می گردد و احساس لذت به انسان میدهد؛ بسیاری از مطالعات نشان دادند که قند و موادغذایی مانند فست فود به طور کلی می تواند اثراتی مانند کوکائین داشته باشد.

اثرات نوشابه در ابتلا به بیماری قلبیاولین مطالعه مربوط به ارتباط بین مواد قندی و ابتلا به بیماری قلبی درسال های پیش انجام شد و ثابت شد نوشابه بعضی از عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

در یک مطالعه بر روی 40 هزار مرد به مدت دو ماه تعیین شد افرادی که روزانه نوشیدنی های شیرین می نوشند 20 درصد به حمله قلبی مبتلا می شوند.

مصرف نمایندگان نوشابه مستعد ابتلا به سرطان هستندهر روز خطر سرطان رو به افزایش است مخصوصاً افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت نوع2، یا بیماری های قلبی هستند.

در مطالعه ای که بر روی 60 هزار زن و مرد انجام شد، نتایج آن نشان داد افرادی که 2 نوشابه در هفته می نوشند در مقایسه با افرادی که نوشابه نمی خورند، به احتمال 87 درصد بیشتر به سرطان پانکراس مبتلا می شوند.

اثر نوشابه ها در ابتلا به نقرسنقرس یکی از بیماری هایی است که ورم مفاصل همراه با درد و التهاب است و در اثر افزایش اسیداوریک در خون به وجود می آید؛ فروکتوز اولین کربوهیدراتی است که سطح اسیداوریک را در خون افزایش می دهد، در بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف نوشابه های گازدار و نقرس نشان داده شده است.

اثر مایعات قندی در افزایش ابتلا به زوال عقلدمانس یا زوال عقل اصطلاحی است که برای بیماری های نورودژنراتیو(بیماری هایی که به صورت پیشرونده موجب اختلال در عملکرد سلول های عصبی می شوند بخصوص با افزایش سن شیوع بیشتری خواهد داشت) و می تواند با سن رخ دهد، مانند آلزایمر.

تحقیقات نشان داده است که افزایش مصرف قند به شدت با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است، به عبارت دیگر قند زیاد، خطر ابتلا به زوال عقل را بیشتر می نماید.2

محرومیت از مواد مغذی ضروریافرادی که به جای نوشیدنی های سالمی مانند شیر کم چرب و آب میوه های طبیعی به مصرف نوشابه های گازدار تمایل دارند، احتمال کمتری دارد به مقدار کافی مواد مغذی مانند ویتامین A، کلسیم و منیزیم دریافت نمایند. افزون بر این، نوشابه های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند که از بین رفتن کلسیم و منیزیم را موجب می گردد. کلسیم و منیزیم به عملکرد بهینه سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند.

محتوای اسید فسفریکاسید فسفریک توانایی بدن برای جذب کلسیم به طور طبیعی را مختل می نماید. عدم دریافت کلسیم به مقدار کافی می تواند به نرمی استخوان، پوکی استخوان و پوسیدگی دندان منجر گردد. بعلاوه، اسید فسفریک میانه خوبی با اسید معده ندارد، جذب مواد مغذی را مسدود و گوارش را کند می نماید.

کم آبی بدنمصرف نوشابه های گازدار به علت محتوای بالای قند، سدیم و کافئین موجود در آنها می تواند به کم آبی بدن منجر گردد. بسیاری از مردم به همراه وعده های غذایی خود به جای آب، نوشابه های گازدار مصرف و تامین آب مورد احتیاج روزانه بدن را فراموش می نمایند.

آسیب دندان هاهنگامی که به طور مرتب نوشابه گازدار می نوشید با تشکیل پلاک روی دندان های خود روبرو خواهید شد که می تواند پوسیدگی دندان و بیماری لثه را به همراه داشته باشد. بعلاوه زمانی که باکتری های موجود در دهان با محتوای قند نوشابه تغذیه می شوند به فراوری اسید اقدام می نمایند. اسید می تواند به پوسیدگی دندان منجر گردد.

پی نوشت:

1.www.virgool.io

2.www.namnak.com

3.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون

به "با عوارض نوشیدنی های شیرین آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عوارض نوشیدنی های شیرین آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید