آیا موز باعث یبوست می گردد؟

به گزارش وبلاگ هوشمند، آیا موز باعث یبوست می گردد یا به کاهش یبوست یاری می نماید؟ تأثیر دقیق موز بر روی دستگاه گوارش انسان چیست؟ با توجه به وجود افکار مختلف در سر ما، تعیین کردن واقعیت اندکی سخت است. در این مقاله سعی نموده ایم این

آیا موز باعث یبوست می گردد؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

موز میوه ای حاوی فیبر بالاست که به دفع مدفوع یاری می نماید ولی، گفته می گردد موز باعث یبوست هم می گردد.

آیا موز باعث یبوست می گردد یا به کاهش یبوست یاری می نماید؟ تأثیر دقیق موز بر روی دستگاه گوارش انسان چیست؟ با توجه به وجود افکار مختلف در سر ما، معین کردن واقعیت اندکی سخت است. در این مقاله سعی نموده ایم این مشکل را مورد آنالیز قرار دهیم.

واقعیت این است که موز قادر است یبوست را کاهش دهد ولی، در عین حال می تواند باعث یبوست هم گردد. پس، به عبارت ساده موز نقشی دو گانه دارد.

کاهش یبوست: موز یکی از برترین میوه ها در سرتاسر جهان به تعداد می رود. موز به میزان و رنگ های مختلف یافت می گردد. موز حاوی میزان زیادی پتاسیم ، کلسیم ، روی ، مس و ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است. موز بعلاوه حاوی میزان زیادی فیبر است. فیبر موجود در موز به شکل پکتین است که دفع مدفوع را افزایش می دهد. یک عدد موز میانه 15 درصد احتیاج روزانه بدن به فیبر را تأمین می نماید. بنابراین، مصرف موز به تأمین فیبر مورد احتیاج بدن یاری می نماید و به این ترتیب دفع مدفوع را راحت تر می نماید و مانع یبوست می گردد.

بروز یبوست: پس، آیا اگر موز واقعاً فیبر مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید، چگونه ممکن است منجر به یبوست گردد؟ حقیقت این است که اگر چه موز رسیده یبوست را کاهش می دهد، ولی، موز نارس باعث تحریک یبوست می گردد. هضم موز نارس یا سبز برای دستگاه گوارش انسان مشکل است. به علاوه، تکه های موز نارس جهت گوارشی را مسدود می نمایند و به این ترتیب ممکن است منجر به یبوست شوند. محتویات زیاد نشاسته موجود در موز هم در بروز یبوست نقش دارد.

آیا تعداد مهم است؟

به منظور دفع منظم مدفوع از بدن، توصیه می گردد از مصرف روزانه بیش از یک یا دو عدد موز خودداری کنید. مصرف بیش از این میزان تنها باعث افزایش محتویات نشاسته داخل معده می گردد. به علاوه، مصرف زیاد موز بدون نوشیدن آب کافی باعث سخت شدن مدفوع می گردد که دفع آن از بدن سخت است. نشاسته در معده آب را از جهت گوارشی جذب می نماید که این باعث می گردد مدفوع خشک ، سخت و دفع آن مشکل باشد.

آیا موز باعث یبوست در بچه ها می گردد؟

معمولاً مصرف غذاهای جامد در بچه ها باعث یبوست می گردد و موز هم از این قاعده مستثنی نیست. در صورتی که کودک دچار یبوست می گردد، دادن موز به او توصیه نمی گردد. حذف کردن موز از رژیم غذایی و استفاده از آب آلو به درمان یبوست یاری می نماید.

آیا موز باعث اسهال می گردد؟

افرادی که از اسهال رنج می برند باید از مصرف موز رسیده خودداری نمایند. موز رسیده به خاطر محتویات بالای فیبر خود تنها باعث تشدید مشکل خواهد شد. هنگامی که اسهال دارید از موز خام و نارس بهره ببرید. موز خام و نارس نه تنها مدفوع شل را به هم می چسباند بلکه بعلاوه به جایگزین شدن الکترولیت های دفع شده از بدن یاری خواهد نمود.

ساده ترین کاری که می توان برای جلوگیری از یبوست انجام داد این است که از موز رسیده و زرد که دارای دانه های سیاه رنگ بر روی پوست خود است بهره ببرید. مصرف میانه موز رسیده منجر به بروز مشکل خاصی نمی گردد. نکته حائز اهمیت آن است که بدن هر کس به گونه ای خاص به همه چیز واکنش نشان می دهد. مصرف روزانه بیش از یک عدد موز برای بعضی افراد ممکن است منجر به یبوست گردد. پس، آنالیز کنید که چه چیزی برای بدن شما مناسب است.

منبع: راسخون

به "آیا موز باعث یبوست می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا موز باعث یبوست می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید