بیماری های گوارشی بچه ها؛ دلیل ها و درمان

به گزارش وبلاگ هوشمند، بیماری های گوارشی بچه ها می تواند انواع مختلفی داشته باشد که دلیل ایجاد هر کدام و نحوۀ درمانش فرق دارد. در این مقاله به معرفی 5 مشکل گوارشی شایع در میان بچه ها می پردازیم.

بیماری های گوارشی بچه ها؛ دلیل ها و درمان بیماری های گوارشی بچه ها جزو مسائل بسیار مهم مربوط به کودک به شمار میرود و پدر و مادر حتماً باید حواسشان به کوچک ترین مسائل و ناراحتی های فرزندشان در این زمینه باشد و ریزترین مسائل را هم به دلیل اهمین بالایی که دارد جدی بگیرند. بیماری های گوارشی بچه ها چه زمانی جدی می گردد و حتماً احتیاج به مراجعه به پزشک خواهد بود؟ هر پدر و مادری ممکن است بارها این جمله را از فرزندش بشنود که شکمش درد می نماید که شاید موضوعی طبیعی و مقطعی باشد. ولی اگر مسائل معده و رودۀ فرزندتان مکرر و متناوب است، حتماً باید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مهم ترین نشانه ها و علائم بیماری های گوارشی بچه ها عبارت است از:

1- حالت تهوع و استفراغ

2- شکم درد

3- اسهال

اگر فرزند شما به طور دائم یا در اغلب موارد هر یک از این علائم را داشته باشد احتمالاً مشکل گوارشی دارد و حتماً باید او را نزد پزشک متخصص ببرید.

رایج ترین اختلالات و بیماری های گوارشی بچه ها چیست؟در میان مسائل گوارشی متعددی که ممکن است بچه ها داشته باشند، موارد رایجی وجود دارد که به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

سلیاک

یکی از بیماری های گوارشی بچه ها است که در آن بدن کودک به مصرف موادی مثل گلوتن، پروتئین موجود در گندم و جو و... واکنش جدی نشان می دهد. این مشکل گوارشی ممکن است به رودۀ کوچک کودک آسیب برساند و بدن او نتواند مواد مغذی دیگر را هم جذب و مصرف کند. در میان بیماری های گوارشی بچه ها راه درمان این بیماری متوقف کردن مصرف گلوتن و حذف آن از رژیم غذایی کودک است.

رودۀ التهابی (IBD)

عارضۀ دوم که در گروه بیماری های گوارشی بچه ها قرار می گیرد، بیماری رودۀ التهابی است که در بچه های که در سنین بالاتر و یا در دورۀ نوجوانی هستند دیده شده است. مشکل گوارشی که این بیماری ایجاد می نماید در دو دسته جای می گیرد:

به وجود آمدن کولیت زخمی که در رودۀ بزرگ کودک تورم ایجاد می نماید.

بیماری کرون، که می تواند بر روی هر بخشی از دستگاه گوارش کودک تأثیر منفی بگذارد.

علائم رایج این دسته از بیماری های گوارشی بچه ها درد شکم، خونریزی یا آبریزش است. از عوارض جانبی این مشکل گوارشی هم می توان کم شدن اندازه رشد کودک و یا به تعویق انداختن زمان بلوغ را نام برد. اگر این بیماری درمان نگردد، می تواند منجر به سنگ کلیه، بیماری های کبدی و ضعیف و شنماینده شدن استخوان ها بینجامد. این بیماری های گوارشی بچه ها بسته به این که بیماری در چه مرحله ای باشد، درمان هایی مانند تغییر در رژیم غذایی کودک، درمان دارویی و یا عمل جراحی خواهد داشت.

سندروم رودۀ کوچک

در این بیماری رودۀ کودک فضای کافی برای جذب کردن مایعات و سایر مواد مغذی ندارد. این دسته از بیماری های گوارشی بچه ها ممکن است دلایل وراثتی و ژنتیکی داشته باشد؛ علل غیر وراثتی ایجاد این مشکل گوارشی عبارت است از:

بیماری کرون

آسیب رسیدن به روده ها

سرطان

وجود یک رگ خونی مسدود در داخل یا نزدیک روده

معمول ترین و شایع ترین علامت این مشکل گوارشی اسهال است. سندروم رودۀ کوچک در صورت درمان نشدن می تواند منجر به مسائلی مثل سوء تغذیه، سنگ کلیه، کم آبی بدن و بثورات شدید پوشک بگردد. تغییر دادن رژیم غذایی کودک می تواند به درمان این بیماری یاری کند و داروهای ویژه هم عوارض بیماری را کاهش می دهد. درمان این بیماری در برخی از موارد تنها به وسیله روش جراحی امکان پذیر است.

4.یبوستیبوست که یکی از بیماری های گوارشی بچه ها است، در تعریف پزشکی عبارت است از کم شدن فرکانس حرکت های روده و بعلاوه دردناک شدن حرکت های آن. بچه ها بین سنین یک تا چهار سال معمولاً در طول روز یک یا دو حرکت روده ای دارند. وقتی که بچه ها برای مدت طولانی با مشکل گوارشی یبوست درگیر باشند، ممکن است حتی لباس زیرشان را هم خیس نمایند. درمان این بیماری گوارشی معمولاً مصرف داروهای مسهل و نرم نماینده های مدفوع است.

اسهال

اسهال یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری های گوارشی بچه ها به شمار میرود و در واقع افزایش اندازه فرکانس های روده است. اسهال ممکن است حاد یا مزمن باشد. اسهال حاد کوتاه مدت است و معمولاً در طی چند روز برطرف می گردد. دلیل ایجاد اسهال حاد هم معمولاً عفونت های ویروسی یا باکتریال است. اسهال مزمن طولانی تر است و ممکن است حتی سه یا چهار هفته هم به طول بینجامد. یکی از دلیل های ایجاد این مشکل گوارشی در بچه ها سندرم رودۀ تحریک پذیر است.

مهم ترین دلیل های ایجاد اسهال که جزو بیماری های گوارشی بچه ها است:

1- عفونت باکتریال

2- عفونت ویروسی

3- آلرژی به مواد خاص غذایی

4- انگل ها

5- واکنش بدن به مصرف برخی داروها

6- وجود یک بیماری در روده ها

نتیجۀ انجام شدن عمل جراحی روی معده یا کیسۀ صفرا

اسهال در بچه ها چه علائمی دارد؟

با اینکه هر کودکی که اسهال ندارد هم ممکن است به هر دلیل دیگری این علائم را داشته باشد، ولی معمولاً مهم ترین علائم مشکل گوارشی اسهال عبارت است از:

1- درد یا گرفتگی در شکم

2- حالت تهوع

3- احتیاجهای پی در پی و فوری به دستشویی

4- تب شدید

5- وجود خون در مدفوع

6- کم آب شدن بدن و از دست دادن اشتها برای مصرف مایعات

7- خشک و چسبنده شدن دهان

8- کم شدن وزن

درمان اسهال در بچه ها چگونه انجام می گردد؟

درمان اسهال که زیرمجموعۀ بیماری های گوارشی بچه ها است روش هایی برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در بدن کودک است و اگر دلیل ایجاد مشکل گوارشی باکتری یا ویروس بوده باشد، آنتی بیوتیک هم تجویز خواهد شد.

آلرژی های غذاییحساسیت ها یا آلرژی های غذایی دستۀ دیگری از بیماری های گوارشی بچه ها است و درواقع پاسخ نامعمول و غیرطبیعی بدن کودک به مصرف یک یا چند غذای خاص است. این آلرژی صرفاً یک حساسیت و مشکل گوارشی است و تأثیری بر روی سیستم ایمنی بدن کودک نخواهد گذاشت. معمولاً هشت غذایی که در ادامه ذکر می گردد، ممکن است ایجاد آلرژی غذایی بکند:

شیر

گندم

تخم مرغ

سویا

آجیل ها

بادام زمینی

گوشت ماهی

گوشت خرگوش

شایع ترین علائم مشکل گوارشی آلرژی غذایی هم در کودک معمولاً استفراغ، اسهال، گرفتی عضلات، ورم بدن یا خارش آن، تنگی نفس و کم شدن و افت فشار خون است. آلرژی های غذایی چه در بچه ها و چه در بزرگسالان هیچ درمانی ندارد و تنها راه جلوگیری از آن مصرف نکردن موادی است که در کودک مشکل گوارشی و حساسیت ایجاد می نماید.

در این مقاله سعی شد که به مهم ترین و اصلی ترین بیماری های گوارشی بچه ها، نشانه های آن و راه درمان این بیماری ها به صورت خلاصه پرداخته گردد.

منبع: www.webmd.com

منبع: راسخون

به "بیماری های گوارشی بچه ها؛ دلیل ها و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های گوارشی بچه ها؛ دلیل ها و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید