زیباترین اثر هنری هم می تواند آلودگی بصری ایجاد کند

به گزارش وبلاگ هوشمند، یک هنرمند معتقد است اگر آثار هنری بدون مطالعه و تحقیق در یک مکان نصب شوند، می توانند باعث ایجاد ناهنجاری در محیط شوند.

زیباترین اثر هنری هم می تواند آلودگی بصری ایجاد کند

عباس مجیدی ـ هنرمند مجسمه ساز ـ در گفت وگو با وبلاگ هوشمند درباره موضوع آلودگی بصری شهری گفت: با توجه به اینکه امروزه شهرها مناسبات متفاوتی دارند و تغییر نموده اند پس طبیعی است که روینمودهای هنری نیز در ارتباط با آنها تغییر می نماید. اگر بخواهیم بین محیط شهری و معماری فضا برای حذف آلودگی بصری شهری تناسب ایجاد کنیم باید نگاه اولیه مان این باشد که از پایه یک طراحی شهری متناسب با فضای امروز داشته باشیم.

او ادامه داد: در وضعیت موجود بخشی از آلودگی بصری شهری به رفتار اجتماعی مردم باز می گردد، چراکه رفتار آنها می تواند از آلودگی بصری بکاهد.

این مجسمه ساز با بیان اینکه باید بتوانیم بین ساختارهای شهری یک تعادل به وجود بیاوریم، اضافه نمود: بخشی از این ساختارهای شهری، آثار هنری است. زمانی که قصد داریم یک اثر هنری همانند مجسمه را در یک مکان خاص قرار دهیم باید مشخص کنیم که آن را برای کجا، در چه محیطی و در ارتباط با چه چیزی می خواهیم قرار دهیم. زیرا در غیر این صورت ممکن است حتی اگر زیباترین اثر هنری را نیز در آن محل نصب کنیم همانند یک آلودگی به نظر برسد باعث ناهنجاری گردد.

او اظهار کرد که در قدم اول باید به میزان احتیاج به یک اثر هنری در شهر توجه کرد. باید دید که آیا می توان به فضایی که خودش دچار آلودگی بصری است اثر هنری را به عنوان یک نگین به آن اضافه نمود؟

مجیدی در همین راستا گفت: این امر اصلا امکان پذیر نیست مگر این که بسترسازی آن آماده گردد. وقتی که بسترسازی آن ایجاد گردد ما می توانیم شهر را بزک کنیم. ولی هنر الزاما برای بزک کردن نیست و تنها بخشی از رسالت آن زیبایی شناسی است. در واقع می توان با اضافه نمودن اثر هنری به شهر، زیبایی را به مردم هدیه کرد. ولی آن اثر در وهله اول باید با محیط اطراف خود دارای هارمونی و تعادل باشد که در این صورت ما می توانیم آلودگی را کم کنیم.

وی بیان نمود: یک اثر هنری می تواند به صورت مقطعی باعث تسکین آلودگی بصری شهری گردد ولی آیا این میزان کافی است یا بهتر است که اثر آن به صورت دائمی باشد؟

او در پاسخ گفت: زمانی که یک اثر هنری به صورت مقطعی از آلودگی بصری شهری می کاهد و صرفا با محیط تناسبی ندارد در آینده به بخشی از آلودگی بصری شهری تبدیل خواهد شد و کارایی خود را از دست خواهد داد. باید اثر هنری را با مطالعه دقیق محیط و با توجه به تناسب با تاریخچه محلی که در آن قرار می گیرد به عنوان یک وسیله برای آرام سازی شهری قرار داد.

این هنرمند همچنین درباره نقش هماهنگی سازمان های مختلف شهری در آلودگی بصری شهری گفت: سازمان های مختلف باید با هم در ارتباط باشند و در حوزه های تخصصی کارها را به متخصص آن حوزه بسپارند. یکی از مشکلاتی که ما در شهرستان ها و تا حدی در تهران داریم این است که مناسبات یک سازمان و تفکرات آن با شرایط حرفه ای که در آن قرار می گیرد متفاوت است. مثلا رویکردی که ما در رفتار مجسمه سازی در گالری داریم با رویکرد مجسمه سازی در شهر متفاوت است. باید به تناسب و پشتوانه مطالعات پژوهشی خود یک پروژه را انجام دهیم. سازمانی که وظیفه انجام یک پروژه هنری شهری را دارد شاید به آن موضوع با دید متخصص آن نگاه نکند و رویکرد او مفهومی نباشد و خواستگاه های سازمان یا نهاد خود برایش مهم باشد.

او در ادامه گفت که اگر برای اینگونه پروژه ها مطالعات دقیق با حضور کارشناس تخصصی صورت بگیرد نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد. ولی تا زمانی که هر کس به صورت جزیره جزیره کار خود را می نماید نباید انتظار داشت که نتیجه مطلوب حاصل گردد.

مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره باغ مجسمه گفت: بدون شک حضور باغ مجسمه عالی خواهد بود. ولی این امر یک نگاه مدرن است. امروزه تعاریف ما راجب شهر تغییر نموده. در تفکرات مدرن اینگونه بود که ما فضایی را برای ایجاد یک محیط فرهنگی می ساختیم و یک جایی را به شکل باغ مجسمه بنا می کردیم. اما امروزه اتفاقاتی همانند باغ مجسمه باید در دل شهر صورت بگیرد و همه اینها باید با هم دیده می شوند.

او ادامه داد: یعنی اگر قرار است که یک باغ مجسمه ایجاد گردد نباید در یک گوشه از شهر ساخته گردد و هر کس که گذرش افتاد از آن دیدن کند. بلکه باید در ارتباط مستقیم با شهروند ساخته گردد. یعنی اگر شهروند در شهر حرکت می نماید، در ماشین خود نشسته و یا در پیاده رو در حال حرکت است باید با این فرم ها که در ارتباط با شهر هستند برخورد داشته باشد. چراکه مردم امروزه بیشتر درگیر اتوبان و بزرگراه هستند و بهتر است فضاهایی همانند باغ مجسمه بیشتر در معرض دید عموم و در ارتباط مستقیم و نزدیک با آنها باشند تا اینکه یک مکان خاص را برای ایجاد باغ مجسمه در نظر بگیریم و از مردم بخواهیم برای بازدید بروند.

این مجسمه ساز توضیح داد که ایجاد باغ مجسمه یا بوستان هایی به این صورت در بخش های خاصی از شهر خوب است و اگر صورت بگیرد جای شکرش باقی است ولی کافی نیست.

او اضافه نمود: زمانی می توانیم موفق باشیم که به درک کافی از مناسبات امروز برسیم و بدانیم که یک شهروند در هر شرایطی که قرار می گیرد باید ارتباط لازم را جهت بصری با آن فضا داشته باشد. این ارتباط از یک جهت به معماری شهری برمی گردد و از جهتی دیگر به آثار هنری که در ارتباط با معماری شهری نصب می شوند و همچنین به ارتباط این موارد با مخاطب نیز برمی گردد. همه اینها یک ارتباط مستقیم با هم دارند اما اگر با توجه به وضعیت موجود امکان آنها مهیا نیست باغ مجسمه و تعریف پارک هایی از این دست همچنان می تواند راهگشا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زیباترین اثر هنری هم می تواند آلودگی بصری ایجاد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین اثر هنری هم می تواند آلودگی بصری ایجاد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید