تغذیه و اثر آن بر پوست و مو

به گزارش وبلاگ هوشمند، هیچ کدام. ویتامین ها همانند هورمون تیروئید و انسولین برای بدن میزان معینی دارند که نباید از آن حد پا را فراتر نهاد. حتی ویتامین A هم که عده ای آن را ویتامین پوست می نامند هم از این قضیه مستثنی نیست. اندازه اضافی آن می تواند مضر هم باشد و ایجاد خشکی، ترک لب و پوست و شکستن ناخن ها و پاره ای اختلالات داخلی دیگر کند. احتمالا اختلالات جنینی با مقادیر خیلی زیاد ویتامین A پیش می آید. ویتامین D و K و نیاسین و پیریدوکسین هم در مقادیر فراوان سمی اند.

تغذیه و اثر آن بر پوست و مو

تغذیه و اثر آن بر پوست و مو

نویسنده:یزدان خالقی

کدام ویتامین ها برای پوست مفیدند؟

هیچ کدام. ویتامین ها همانند هورمون تیروئید و انسولین برای بدن میزان معینی دارند که نباید از آن حد پا را فراتر نهاد. حتی ویتامین A هم که عده ای آن را ویتامین پوست می نامند هم از این قضیه مستثنی نیست. میزان اضافی آن می تواند مضر هم باشد و ایجاد خشکی، ترک لب و پوست و شکستن ناخن ها و پاره ای اختلالات داخلی دیگر کند. احتمالا اختلالات جنینی با مقادیر خیلی زیاد ویتامین A پیش می آید. ویتامین D و K و نیاسین و پیریدوکسین هم در مقادیر فراوان سمی اند.

آیا غذا های چرب و روغنی، پوست را چرب می نمایند؟

خیر. غذای پرچرب تاثیری بر چربی پوست و مو ندارد. واژه چربی در خصوص آمیزه آب و روغن که روی پوست را می پوشاند، اطلاق می گردد و ناشی از آمیختگی چربی مترشحه از غدد سبابه (غدد چربی پوست) و چربی یاخته های سطح پوست، با عرق مترشحه از غدد عرق پوست است. به همین علت است که وقتی رطوبت هوا بالا باشد، عرق از روی پوست تبخیر نمی گردد و پوست در گرما و رطوبت، چربی و چسبناک به نظر می آید. خوردن زیاد چربی، اثری در میزان چربی مترشحه از غدد سباسه که به وسیله هورمونها مهار می گردد، ندارند.

برنامه غذایی چه تاثیری بر مو دارد؟

مو بسیار حساس است و دگرگونی های مهم تغذیه ای مانند کاهش شدید کالری و کمبود پروتئین و مواد معدنی، به ریزش موقتی مو منجر می گردد. نمونه مشهور سوء تغذیه پروتئینی، نوعی ناراحتی است به نام کواشیور کور که با سرخی رنگ مو و سرخی و پوست اندازی سطحی پوست همراه است.

آیا می توان با مالیدن ویتامین به مو آن را تغذیه کرد؟

خیر، مو نسج مرده ای است که قادر به دریافت آنچه از محیط خارج به آن بدهند نیست. ممکن است مواد به درون بدنه بی جان مو نفوذ نمایند، اما تاثیری بر رشد مو نخواهند داشت.

آیا کمبود ویتامین می تواند موجب خشکی پوشت گردد؟

اساسی ترین علت خشکی پوست در افرادی که از هر حیث تندرست و سالم هستند، از دست دادن رطوبت پوست است. استفاده از ویتامین مازاد به طور کلی نه از خشکی پوست پیشگیری می کند و نه آن را درمان می کند. اگرچه سوء کمبود برخی ویتامین ها بر روی پوست واقعیت دارد، اما این نوع کمبودها فقط در زمان های قحطی و پرهیزهای خیلی شدید مانند رژیم لاغری یا ناراحتی های داخلی پیش می آید. بنابراین استفاده سرخود از ویتامین ها کاری کاملا اشتباه است مگر این که پزشک تشخیص دهد به راستی کمبود ویتامین دارید.

در هر صورت هیچ کس با استفاده هفتگی از یک قرص مولتی ویتامین ضرر ندیده، اما سایر ویتامین های اضافی واقعاً غیر ضروری اند مگر این که به تجویز پزشک و برای برطرف ناراحتی خاصی توصیه شده باشد.

منبع:M.D.Thelook You like

نشریه کوچه ما، شماره 14

منبع: راسخون

به "تغذیه و اثر آن بر پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه و اثر آن بر پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید