نقش غرب در اقیانوسیه برای مقابله با چین افزایش می یابد

به گزارش وبلاگ هوشمند، منابع آگاه به رویترز گفتند، ایالات متحده، استرالیا، فرانسه و انگلیس سفارتخانه های جدیدی در اقیانوسیه افتتاح می نمایند و سطح کارکنان را افزایش خواهند داد و با رهبران کشورهای غالبا جزیره ای در کوشش برای مقابله با نفوذ رو به رشد چین در این منطقه تعامل می نمایند.

نقش غرب در اقیانوسیه برای مقابله با چین افزایش می یابد

به گزارش وبلاگ هوشمند، به نقل از خبرگزاری رویترز، نبرد برای نفوذ در امور اقیانوس آرام کم جمعیت مهم است چرا که هر یک از این کشورهای کوچک جزیره ای دارای حق رای در انجمن های بین المللی مانند سازمان ملل متحد هستند و همچنین کنترل بخش گسترده ای از اقیانوس غنی از منابع را در دست دارند.

چین از سال 2011 مبلغ 1.3 میلیارد دلار برای وام ها و هدایای امتیازی هزینه نموده است تا به عنوان دومین کمک نماینده بزرگ به اقیانوس آرام پس از استرالیا تبدیل گردد و همین امر نگرانی هایی در غرب به وجود آورده که این چند کشور کوچک بسیار تحت تاثیر و بدهی به پکن قرار بگیرند.

مقام های دولتی و دیپلمات ها می گویند، استرالیا، نیوزیلند و ایالات متحده در واکنش به آن کمک اقتصادی خودشان را افزایش می دهند و اقدام به توسعه حضور دیپلماتیک در کشورهای این منطقه می نمایند. یک منبع در دولت آمریکا که از طرح واشنگتن برای این منطقه آگاه است، می گوید: ما نگران فعالیت های چین هستیم که منجر به بدهی غیرقابل تحمل می گردد.

یک مقام آمریکایی گفت، واشنگتن احتیاج دارد که نمایندگی کافی در کشورهای اقیانوس آرام داشته باشد تا به دولت های آنها بگوید که چه گزینه هایی برای آنها ممکن است و تبعات پذیرش پیشنهادات از سایر کشورها چه خواهد بود.

سفارت چین در استرالیا اظهارنظری ننموده است. اوایل سال جاری سفیر چین تاکید نمود کشورش با احتیاط اطمینان حاصل می نماید که وام گیرندگان قادر به بازپرداخت باشند. یک منبع در دولت آمریکا می گوید، واشنگتن ظرف دو سال آتی شمار کارکنان دیپلماتیکش در پالائو، ایالت فدرال میکرونزی و احتمالا فیجی را افزایش می دهد.

انتظار می رود دولت استرالیا اولین کمیسیونر عالی به تاوالو را به زودی معرفی کند. انگلیس کمیسیون های عالی جدید در وانواتو، تونگو و سامائو را تا انتها مه 2019 افتتاح می نماید. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم کوشش دارد تا نشستی با رهبران اقیانوس آرام اوایل سال آتی میلادی برگزار کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقش غرب در اقیانوسیه برای مقابله با چین افزایش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش غرب در اقیانوسیه برای مقابله با چین افزایش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید