یک پرسش از صداوسیما: تفاوت جوانان ساز به دست با فوتبالیست ها چیست؟

به گزارش وبلاگ هوشمند، مهدی آذرسینا ـ نوازنده کمانچه و داور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان ـ درباره نقش پررنگ صداوسیما در معرفی هنرمندان نسل جوان گفت: متاسفانه رسانه ملی هیچگاه توجه خاصی به این جشنواره نداشته و این در حالی است که ما در دوره های مختلف جوانانی داشتیم که چندین دوره پشت سر هم برگزیده شدند. بسیاری از آنها تمام ردیف موسیقی ایرانی را از حفظ هستند و با انگیزه و تلاش به جشنواره می آیند اما جایی برای دیده شدن ندارند. چه اشکالی دارد تصویری از آنها با ساز به دست مثل فوتبالیست ها یا هنرپیشه های بدون صاحب معروفیت در تلویزیون نشان داده شود؟

یک پرسش از صداوسیما: تفاوت جوانان ساز به دست با فوتبالیست ها چیست؟

به گزارش وبلاگ هوشمند به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، این هنرمند درباره تاثیرجشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای جوان گفت: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان به واسطه استمرار در برگزاری، پیشرفت خوبی داشته اما صرفا برگزاری چنین رویدادی نمی تواند در رشد، اشاعه و ترویج موسیقی درست، جدی و متعالی ایران برای جوانان کافی باشد.

وی ادامه داد: جشنواره از نظر کیفیت خیلی منصفانه و بیطرف فراخوان می دهد. قطعات اجرایی برای جوان ها در دو مرحله از طریق استادان و آدم های موجه تعیین می شود. برای داوری هم استادان مطرح موسیقی حضور دارند و برای هر ساز چندین نفر نظر می دهند در نتیجه همه امور با دقت و درستی کامل صورت می گیرد؛ اما کافی نیست. به نظر من اگر جشنواره بخواهد آن انگیزه اصلی که ترویج موسیقی درست و جدی در بین مردم و جوانان است را اشاعه دهد، نیازمند حمایت رسانه های عمومی و جمعی است.

آذرسینا با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان تا به امروز موفقیت آمیز بوده است، گفت: رپرتوار اجرایی را خودمان تعیین کردیم؛ بنابراین شرکت کنندگان در این جشنواره باید تمامی موارد تعیین شده را اجرا می کردند. امسال در پانزدهمین دوره جشنواره 100 نفر در بخش کمانچه شرکت کردند و من و سایر داوران کمانچه با دقت بسیار تمامی آثار شرکت کنندگان را بررسی کردیم. اما اجراها نشان می داد ما از نظر معلم کمبود داریم. بسیاری از جوانان بر اساس آلبوم های موسیقی من و یا آقای شکارچی و یا با تمرکز بر کتاب من که تنها ردیف کمانچه است، اجرا کردند که البته اشکالی هم ندارد ولی تعیین بود که کسی به نام معلم و راهنما نبوده که کار آنها را نظارت و مشکلاتشان را برطرف کند. چرا که به قول استاد برومند:نوار که نمی تواند بگوید غلط است یا درست. در نتیجه تاسف خوردم که آن زحمتی که می کشند خیلی نتیجه بخش نبوده است. البته فضای جشنواره مقایسه و نسبت است و در میان شرکت کنندگان چندین نفر خوب بودند و انتخاب شدند ولی باز آن چیزی نبود که انتظارش می رفت.

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: در این دوره هنرجویی که کاملا آماده، تند و چالاک کمانچه بزند و برداشت و تلقی اش از کمانچه، موسیقی، حس و حالی که نواختن موسیقی ایرانی و تکنوازی در موسیقی ایران دارد را در کارش داشته باشد، به صورت مطلوب نبود ولی به هرحال جای قدردانی دارد.

این مدرس موسیقی با اشاره به اینکه بایستی برای هنرجویان کمانچه چاره ای اندیشیده شود، گفت:در شرایط کنونی شاید کلاس رفتن و داشتن معلم خوب برای همه سخت باشد. کمانچه نوازان بسیار مردمی هستند و برای ارتقاء کار نوازندگی شان بایستی چاره ای برایشان اندیشیده شود.

آذرسینا درخصوص همراهی اساتید موسیقی ایران در جایگاه داوران جشنواره گفت: من معتقدم کار داوری ظریف و شکننده است و شخصی که در مقام داور جوانان را به طرف ذهنیت خودش می کشاند، باید شناخت کافی و کامل داشته باشد، ردیف دان و موسیقیدان باشد تا بتواند درست قضاوت کند. خوشبختانه داوران بخش کمانچه همه کارکرده و کاربلد وخوب هستند.

آذرسینا در خاتمه گفت: داوران در کنار تلاش های مستمر آقای دکتر هومان اسعدی به نام دبیر جشنواره و هم عوامل اجرایی، با شوق و ذوق، کار و تلاش می کنند که بسیار قابل تقدیر است.

داوری های مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک پرسش از صداوسیما: تفاوت جوانان ساز به دست با فوتبالیست ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پرسش از صداوسیما: تفاوت جوانان ساز به دست با فوتبالیست ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید