هزینه فراوری واکسن کرونا در ایران، موفقیت فاز اول سلول درمانی

به گزارش وبلاگ هوشمند، دکتر حمیدرضا طیبی در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پژوهشگاه ابن سینا به دلیل فعالیت در زمینه ساخت واکسن پیشنهاد داد که می تواند در زمینه ساخت واکسن کرونا ورود پیدا کند.

هزینه فراوری واکسن کرونا در ایران، موفقیت فاز اول سلول درمانی

وی با بیان اینکه توانایی فراوری واکسن در محققان پژوهشکده ابن سینا وجود دارد، بیان نمود: معمولاً ساخت واکسن از زمان آغاز پروژه به 18 ماه زمان احتیاج دارد که در این صورت می بایست بودجه تامین گردد.

رئیس جهاد دانشگاهی در مورد بودجه ساخت واکسن گفت: 4-3 میلیارد تومان برای ساخت واکسن احتیاج است و جهاد دانشگاهی به دلیل اینکه بودجه مستقلی برای اینگونه فعالیت ها ندارد نمی تواند به تنهایی تامین نماینده باشد.

به گفته وی، بودجه پژوهشکده ابن سینا هم برای فراوری واکسن کافی نیست و از طرفی اگر بخواهیم در این نوع پروژه ها تامین اقتصادی داشته باشد باید یک سرمایه گذار وجود داشته باشد. ولی به دلیل اینکه بودجه ساخت این واکسن از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت تامین نشد لذا پروژه پیشنهاد شده از سوی پژوهشکده متوقف شده است.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، بهنگام شیوع کرونا در کشور، وزیر بهداشت اظهار داشت محققان توانمندی های فراوریات در زمینه کرونا را اعلام نمایند که ما پیشنهاد دادیم زیرا این توانایی وجود داشت؛ اما به تازگی نیز اظهار داشتند که 3 گروه روی این موضوع کار می نمایند تا واکسن کرونا فراوری گردد.

بالا بودن توانایی محققان در زمینه رفتار شناسی ویروس کرونا

وی با تاکید بر اینکه توانایی محققان در زمینه رفتارشناسی ویروس نیز بالاست، بیان نمود: یک موضوعی که مطرح است این است که تحقیقات روی کرونا در کشور وجود دارد و ویروس شناسان ما در کشور تا حدودی با این ویروس آشنایی دارند و گرنه به فراوری کیت نمی رسیدند. محققان در واقع از کرونا شناخت لازم را دارند که کیت طراحی می نمایند.

سلول درمانی احتیاج به بودجه دارد

طیبی با تاکید بر اینکه پژوهشگران رویان روی موضوع سلول درمانی کار می نمایند، بیان نمود: مرحله اول سلول درمانی کرونا در رویان با موفقیت روبرو شده اما مراحل بعدی این درمان احتیاج به بودجه دارد.

وی ادامه این کار را منوط به موافقت وزارت بهداشت و بیمارستان های مسیح دانشوری و شریعتی دانست.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه رویان علی رغم توسعه در فعالیت هایش با کمبود بودجه روبرو است که در این شرایط هم افزایشی نداشته است؛ همچنین درآمدهای درمان نازایی، ناباروری و سلول درمانی تقریباً متوقف شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه برای پروژه سلول درمانی هم احتیاج به بودجه داریم، بیان نمود: این کار هزینه بر است و به حمایت احتیاج دارد.

طیبی با تاکید بر اینکه البته وزارت بهداشت بر اساس توانمندی در کشور تقسیم کاری را در نظر دارد، بیان نمود: اما در سلول درمانی متوقع هستیم که رویان متولی درمان کرونا در کشور گردد.

انعقاد قرارداد برای فراوری انبوه کیت ها

وی با اشاره به کیت های تشخیص کرونا گفت: این کیت های تشخیص تا به امروز فراوری می شد و در اختیار آزمایشگاه های جهاد در تهران و خراسان رضوی و تعدادی آزمایشگاه محدود قرار می گرفت.

وی ادامه داد: اکنون قرار داد فراوری یک میلیون کیت با یک شرکت دانش بنیان جهاد دانشگاهی منعقد شده که در اختیار سایر آزمایشگاه ها نیز قرار می گیرد که این موفقیت خوبی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هزینه فراوری واکسن کرونا در ایران، موفقیت فاز اول سلول درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه فراوری واکسن کرونا در ایران، موفقیت فاز اول سلول درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید