افزایش نگرانی مقامات فرانسوی از تظاهرات جلیقه زردها همزمان با روز کارگر

به گزارش وبلاگ هوشمند، تهران - خبرنگاران - اعلام آمادگی جنبش اعتراضی جلیقه زردها در فرانسه برای برپایی تظاهرات گسترده با عنوان بلوک سیاه در یکم می (11 اردیبهشت) روز جهانی کارگر، نگرانی مقامات فرانسوی را تشدید نموده است.

افزایش نگرانی مقامات فرانسوی از تظاهرات جلیقه زردها همزمان با روز کارگر

به گزارش روز سه شنبه وبلاگ هوشمند، جنبش جلیقه زردها در حالی به صحنه مبارزه آنارشیستی موسوم به بلوک سیاه تبدیل می گردد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفت وگوی اخیر خود با وبلاگ هوشمند اعلام نموده، این جنبش تغییر ماهیت داده و نظم عمومی باید بازگردد.

طبق فراخوان اخیر رهبران جنبش جلیقه زردها، شهرهای مختلف فرانسه، فردا(چهارشنبه) یکم ماه می میزبان تجمع هایی متفاوت تر از شنبه های سیاه پنج ماه گذشته خواهد بود.

خیابان های فرانسه از 17 نوامبر سال 2018 میلادی (26 آبان سال 1397) صحنه تجمع ها و تظاهرات معترضان به سیاست های مالی دولت موسوم به جنبش جلیقه زردها است.

بلوک سیاه تاکتیکی است که توسط گروه های معترض استفاده می گردد و این افراد لباس های سیاه، روسری، عینک آفتابی، ماسک اسکی، کلاه ایمنی موتورسیکلت با بالشتک و یا دیگر اقلام محافظ بر صورت دارند.

این نوع پوشش برای مخفی کردن هویت طرفداران استفاده و مانع پیگرد قانونی می گردد، در این حالت تشخیص تظاهرنمایندگان سخت است.

این تاکتیک اجازه می دهد که گروه به عنوان یک توده متحد بزرگ ظاهر گردد که تظاهرنمایندگان در قالب چنین حرکتی اغلب با آنارشیسم، جنبش ضد جهانی سازی یا ضد فاشیسم مرتبط هستند.

روزنامه فرانسوی لو فیگارو در گزارشی با این عنوان که آیا از تظاهرات بلوک های سیاه ممانعت می گردد؟ نوشت: در شکل گیری چنین جنبشی، تشخیص افراد و کنترل سرویس های امنیتی بسیار سخت است زیرا بدون جهت و سلسله مراتب است و گاهی اوقات اعضای جنبش برای انجام اقدام های خود پافشاری می نمایند.

به نوشته اریک دلبک نویسنده کتاب مجازات، بلوک های سیاه یک جنبش نیست، بلکه حالت عملیاتی است.

کریستف کاستانر وزیر کشور فرانسه بارها بر این مساله تاکید نموده که بلوک های سیاه یک پدیده اما یک تهدید دائمی، قدرتمند و مکرر است.

پیِریک گاردین (Pierrick Gardien) وکیل آزادی های مدنی نیز می گوید: با این وجود، بر اساس قانون امنیت داخلی، ممکن است مقامات دولتی یک رویداد را در صورتی که احتمال ایجاد اختلال در نظم عمومی را داشته باشد، ممنوع اعلام کند.

مکرون در کنفرانس خبری اخیر خود این توصیف را در خصوص جنبش جلیقه زردها ارائه کرد: جنبشی نوظهور که خشم، نگرانی و بی صبری اش را به نمایش گذاشته است.

با وجود وعده های رئیس جمهوری فرانسه به مردم فرانسه در کنفرانس خبری اخیر خود مشخصا درباره کاهش مالیات ها، آتش خشم جلیقه زردها باز هم فروکش نکرد و خیابان های شهرهای مختلف این کشور شنبه گذشته و در بیست و چهارمین شنبه سیاه از شروع اعتراض ها تاکنون، بار دیگر شاهد حضور معترضان به سیاست های مالی دولت حاکم در پاریس بود.

مکرون که بارها و بارها جلیقه زردها خواهان استعفای او شده اند، پیش از شروع تظاهرات اخیر قول داد مالیات بر درامدها را کاهش دهد که این مساله نه تنها تظاهرنمایندگان ناراضی در فرانسه را کاهش نداد، بلکه احزاب چپ و سندیکاهای فرانسه نیز در شنبه گذشته به این جنبش پیوستند.

اعضا و طرفداران احزاب چپ فرانسه از جمله حزب کمونیست این کشور و حزب جدید ضدسرمایه داری هم در صفوف جلیقه زردها تظاهرات کردند.

با توجه به حضور سندیکاها و احزاب فرانسه در تجمع های شنبه گذشته بیم این می رود که یکم می روزی متفاوت تر از روزها و هفته های گذشته در فرانسه باشد به گونه ای که این مساله نگرانی عمده مقام های فرانسوی را بدنبال داشته است.

طبق آخرین نظرسنجی ها، محبوبیت امانوئل مکرون در فرانسه همچنان زیر 30 درصد در مقابل 60 درصد روزهای شروعین ریاست جمهوری وی است.

کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه در جریان تجمعات هفته گذشته بار دیگر با اشاره به وجود بعضی افراد در میان جلیقه زردها برای برهم زدن اعتراض ها گفته، هدف آنها کاملا روشن است؛ می خواهند حوادث شانزدهم مارس را بار دیگر تکرار نمایند و نیروهای پلیس و ژاندارمری ماموریت دارند نظم شهرهای پاریس را تضمین نمایند و اجازه ندهند حوادث ماه مارس تکرار گردد. ماموریت این نیروها تضمین امنیت فرانسوی ها و تضمین آزادی تظاهرات بدون خطر است.

به گزارش وبلاگ هوشمند، در 16 مارس سال میلادی جاری (25 اسفند سال 97)، حجم خشونت ها در میان معترضان به قدری بود که تعدادی از مغازه ها و اماکن عمومی در پاریس غارت شد؛ این خشونت ها واکنش و برخورد سریع و در عین حال سخت پلیس را به دنبال داشت.

در این روز، معترضان در محل طاق پیروزی، سنگفرش های خیابان را کنده و آنها را به سمت نیروهای پلیس پرتاب کردند که نیروهای پلیس برای متفرق ساختن معترضان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کردند و بدنبال اعتراض 29 هزار نفری در این روز، دهها معترض بازداشت شدند.

اروپام ** 6984 ** 1071

منبع: ایرنا

به "افزایش نگرانی مقامات فرانسوی از تظاهرات جلیقه زردها همزمان با روز کارگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نگرانی مقامات فرانسوی از تظاهرات جلیقه زردها همزمان با روز کارگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید