اطلاعات مالی نامزدهای مجلس در سامانه مالی انتخابات ثبت می شود

به گزارش وبلاگ هوشمند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ماده 26 این طرح را تصویب کردند که بر اساس آن ماده (56) قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

اطلاعات مالی نامزدهای مجلس در سامانه مالی انتخابات ثبت می شود

ماده 56 - اصطلاحات و عبارات زیر در چارچوب این قانون، در معانی ذیل به کار می روند:

1- تبلیغات: به مجموعه اقدامات نامزدهای انتخابات و یا کنندگان آنها و سایر افراد - اعم از گفتاری، نوشتاری و رفتاری - به منظور تأثیرگذاری بر رأی دهندگان گفته می گردد که با هدف رساندن پیام، ایده و برنامه نامزدها با احزاب و گروه های سیاسی به مردم می باشد تا از این طریق آنها را به رأی دادن به نامزدهای مورد نظر یا جریان و گروه خاص ترغیب یا از رأی دادن به نامزدها و گروه ها و جریان های دیگر منصرف کنند.

2- رسانه های همگانی: مقصود ابزارهای چاپی، الکترونیکی یا رقومی (دیجیتال) یا هر نوع شبکه رسانه ای است که به منظور انتشار عمومی محتوای نوشتاری، شنیداری، دیداری با تلفیقی از آنها به کار می رود.

3- ستاد تبلیغات انتخابات: مرکزی است که فعالیت های تبلیغاتی نامزدها و هواداران آنان در آن ساماندهی و انجام می گردد و عناوین مشابه نظیر، ستاد مردمی، مرکز، مجمع، کانون هواداران، و غیره ستاد تبلیغاتی محسوب می شوند.

4- فعالیت های انتخاباتی: به هرگونه فعالیت قانونی اطلاق می گردد که نامزدها، احزاب و گروه های سیاسی و هواداران آنها در تبلیغات و یا امور مرتبط با انتخابات انجام می دهند.

5- هزینه های انتخاباتی: هزینه هایی است که نامزدهای انتخابات و احزاب و گروه های سیاسی در انجام فعالیت های انتخاباتی و تبلیغات، صرف می کنند.

6- تأمین مالی انتخابات: منظور اقدامات و منابع لازم جهت تأمین هزینه های انتخاباتی است.

7- سامانه مالی انتخابات: پایگاهی است که وزارت کشور به صورت الکترونیکی ایجاد و نامزدها و احزاب و گروه های سیاسی ملزم به ثبت اطلاعات مالی خود مطابق قانون در این سامانه می باشند.

همچنین کنندگان در ادامه جلسه، ماده 27 را تصویب کردند که به موجب آن ماده ذیل به عنوان (ماده 59 مکرراً) به قانون الحاق می گردد:

ماده 56 مکرر 1- تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی منحصراً در چارچوب احکام این قانون مجاز است و کلیه مراجع اداری، انتظامی و قضائی مسؤول، موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه هستند.

همچنین وکلای ملت با 126 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 203 کننده حاضر در جلسه علنی با ارجاع ماده 28 این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور موافقت کردند که این ماده درباره زمان آغاز فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهاست.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اطلاعات مالی نامزدهای مجلس در سامانه مالی انتخابات ثبت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات مالی نامزدهای مجلس در سامانه مالی انتخابات ثبت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید